Wat kost een website?
‘Kent u die mop van die goedkope website die op de eerste pagina in Google stond? Daar stond ie niet.’
Laten we eerlijk wezen. Er zijn websitebouwers te over.
Het is dan ook niet eenvoudig om een direct antwoord te geven op de vraag ‘Wat kost een website?’
U heeft vast wel eens een aanbieding gekregen van een websitebouwer die voor een zacht prijsje een geheel Google vriendelijke website voor u in elkaar wil zetten. Helaas blijken die zachte prijsjes achteraf, vaak helemaal niet zo zacht te zijn.
U zult echt niet de eerste ondernemer zijn die er bij die goedkope website al snel achter komt, dat die mooie nieuwe website helemaal niets voor u doet. Ook hier blijkt dat goedkoop uiteindelijk toch echt duurkoop is.
Het is ook vrij merkwaardig dat iemand vooraf al een vaste prijs kan geven voor het bouwen van een website. Iedere klant is immers uniek en heeft zo zijn eigen wensen.
Bovendien is het optimaliseren van een website om goed in Google gevonden te worden, helemaal niet zo eenvoudig. Daar is een gedegen aanpak voor nodig.
Hevige concurrentie in Google
Google voert constant wijzigingen door in de wijze waarop zij uw website beoordelen en waarderen. Het bouwen van een website die een goede kans maakt om goed gevonden te worden in Google, vraagt steeds meer kennis, tijd en inspanning.
De concurrentie om de beste plekken in Google wordt alsmaar heviger. Een bedrijf dat in een sector actief is waar de concurrentie in Google stevig is, zal veel meer moeten investeren in zijn website dan in een sector met minder concurrentie.
Maar zelfs wanneer u er alles aan heeft gedaan om het Google naar de zin te maken, dan nog is er geen enkele garantie dat uw website ook daadwerkelijk op de eerste pagina terecht zal komen.
Het bouwen van een professionele website houdt al een aantal jaren heel wat meer in dan alleen maar een mooi ontwerp kiezen, een paar fotootjes aanleveren en dan denken dat het wel goed komt. Zeker nu steeds meer mensen via hun smartphone het internet opgaan. Dat stelt weer hele nieuwe eisen aan uw website.
De kosten voor een website zijn te splitsen in een eenmalige investering en jaarlijks terugkerende kosten.
Eenmalige investering
Hoe uw website er ook uit moet gaan zien en wat u er ook mee wilt bereiken, het in elkaar zetten van een professionele en voor de zoekmachines geoptimaliseerde website, kost telkens weer een hoop tijd.
Zelfs wanneer u zelf alle teksten en foto’s aanlevert, dan nog moet er heel wat gebeuren voordat uw website goed functioneert.
Zo worden bijvoorbeeld bij ons alle foto’s bewerkt op snelheid van laden en geoptimaliseerd op vindbaarheid in Google. Teksten worden leesbaar gemaakt door het plaatsen van subkoppen en voorzien van uitgaande links naar andere pagina’s op uw website.
Ons doel is om uw website een zo groot mogelijke kans op succes mee te geven. Allereerst bij uw klanten, maar zeker ook in Google.
U moet er ook niet van opkijken dat wanneer u door ons een website laat maken, u zo nu en dan tegengas gaat krijgen. We willen u graag vooraf duidelijk maken wat online wel werkt en wat niet. Daarna is uiteraard de definitieve keuze aan u.
Voor veel B2B bedrijven is het vaak verstandig om eerst een online-marketingstrategiesessie(s) in te plannen. In de online-marketingstrategiesessie kunnen we met elkaar bepalen wat voor u de juiste strategie is voor op uw website.
U zult hopelijk begrijpen dat wij geen goede websites voor ondernemers bouwen tegen stuntprijzen. Afhankelijk van uw wensen maken wij voor u een gepaste aanbieding die aansluit bij uw wensen en doelstellingen.
Daar kunt u van op aan.
Jaarlijkse kosten
Dit zijn de kosten die, zolang u uw website op het internet wilt laten staan, ieder jaar weer terug zullen komen.
De jaarlijkse kosten bestaan uit de volgende onderdelen:
– Domeinnaam
De domeinnaam wordt ook wel de URL of het website-adres genoemd. Zo is bijvoorbeeld www.KeatonOnlineMarketing.nl de domeinnaam van deze website. De kosten van een URL worden betaald aan de landelijke beheerders van domeinnamen. In Nederland is dat SIDN.nl
– Hostingruimte
Met alleen een domeinnaam heb je nog geen website. Voordat je een website kunt gaan bouwen, heb je eerst ruimte nodig op een server. Een server is een computer die speciaal is ingericht om websites onderdak te geven. Dat wordt ‘hosten” genoemd.
De ruimte die een website inneemt is de ‘hostingruimte’. De huur van de hostingruimte wordt aan het hostingbedrijf afgedragen.
– Verkeer
Het aantal bezoekers dat uw website bekijkt, kunt u het beste vergelijken met een verkeersstroom. Wanneer u erin slaagt om enorme bezoekersaantallen voor uw website te genereren, dan zullen er maatregelen genomen moeten worden om die verkeersstroom in goede banen te leiden.
Het overgrote deel van alle websites zal hier echter nooit mee te maken krijgen. In de basis wordt er bij elk websitehosting rekening gehouden met een behoorlijke aantal bezoekers en met het gebruik van een bepaalde hoeveelheid data.
Maar mocht uw website toch enorme bezoekersaantallen weten te trekken, of bijvoorbeeld heel veel downloads te verwerken krijgen, hou er dan rekening mee dat u mogelijk extra kosten moet gaan betalen.
– Onderhoud
Iedere website is gevoelig voor aanvallen van buitenaf. Om de hackers buiten de deur te houden, worden er constant nieuwe beveiligingsmethodes ontwikkeld.
Ook worden er regelmatig verbeteringen doorgevoerd in de functies en werking van de programma’s waarmee websites in elkaar worden gezet. Het is daarom van essentieel belang dat uw website regelmatig wordt onderhouden.
Eén factuur voor alles
Wanneer u nog geen klant bent bij ons, dan is het mogelijk dat u elk jaar meerdere facturen moet betalen voor verschillende diensten die geleverd worden door verschillende leveranciers. Daar wij alle bovenstaande diensten zelf regelen, krijgt u bij ons jaarlijks maar één factuur. Dat is wel zo handig.
Heeft u nog vragen over wat kost een website? Neem dan gerust even contact met ons op.