Bedrijven die hoog in Google Maps staan, krijgen meer klanten en meer bezoek
Op de eerste pagina van Google worden al jaren lokale bedrijven getoond op de kaart van Google Maps.
Dit zijn bedrijven die volgens Google het beste aansluiten bij een bepaalde zoekopdracht.
Deze bedrijfsvermeldingen hebben veelal een zeer prominente plaats op de eerste pagina. Tenzij er Adwords advertenties zijn aangemaakt, staan de Google Maps vermeldingen altijd bovenaan.
Omdat de Google Maps vermelding een sterk visueel element is, wordt de aandacht al snel hiernaartoe getrokken. Bedrijven die hoog in Google Maps getoond worden, krijgen daardoor automatisch zelf ook veel aandacht.
Hierdoor neemt de kans op nieuwe klanten voor die bedrijven toe. Veel meer dan voor bedrijven die niet op de eerste pagina van Google worden weergegeven.
Het optimaliseren van een Google Maps vermelding is een belangrijke strategie binnen Local marketing.
Hoe komt een bedrijfsvermelding hoog in Google Maps terecht?
Volgens Google zijn er drie elementen die bepalen of een bedrijf hoog in Google Maps wordt weergegeven.
De relevantie van het bedrijf, de afstand tot het bedrijf en de prominentie van het desbetreffende bedrijf. Bedrijven met de beste combinatie van deze drie factoren tijdens het zoekmoment, worden hoog in Google Maps weergegeven.
Op de afstand tot je potentiële klant heb je als ondernemer weinig invloed. Met relevantie en prominentie van een bedrijf kun je wel actief aan de slag.
1. Relevantie
Relevantie gaat over hoe goed de lokale bedrijfsvermelding aansluit bij hetgeen waarnaar iemand zoekt in Google. Het goed beheren van je Google Mijn Bedrijf vermelding is daarbij van het allergrootste belang.
2. Afstand
De locatie van de persoon die een zoekopdracht invoert ten opzichte van de relevante bedrijven, bepaalt mede welke bedrijven getoond worden. Of je nu zoekt via je smartphone of vanaf je computer, Google weet steeds beter waar jij je bevindt.
3. Prominentie
Bij de beoordeling of een bedrijf een prominente positie inneemt, kijkt Google naar een aantal zaken:
– Hoe algemeen bekend is een bedrijf? Een bedrijf met een grote offline naamsbekendheid zal eerder een vermelding verdienen.
– Hoe goed is een bedrijf online vindbaar? Een bedrijf dat zijn website op de eerste pagina van Google heeft weten te krijgen, zal eerder hoog in Google Maps te vinden zijn.
– Hoe consequent zijn de bedrijfsgegevens eenduidig te vinden in online adres- en telefoonboeken, artikelen of websites? Bedrijfsvermeldingen met voor hetzelfde bedrijf afwijkende bedrijfsnamen, telefoonnummers, adressen of websites zijn voor Google minder prominent.
– Het aantal online recensies en de daarbij behorende scores worden ook meegenomen in de beoordeling van de prominentie.
Op het punt van prominentie kun je als ondernemer veel invloed uitoefenen.
Local SEO
Zolang Google op haar eerste pagina bedrijven blijf tonen in Google Maps, is het hoog scoren in Google Maps een belangrijk onderdeel van een succesvolle Local SEO strategie.
Tel hierbij op het feit dat wij met elkaar steeds vaker mobiel op zoek gaan naar bedrijven, en u begrijpt dat goed gevonden worden in Google Maps van wezenlijk belang kan zijn voor uw onderneming.
Door het optimaliseren van de Google Maps vermelding hebben wij al meerdere ondernemers kunnen helpen aan meer klanten en extra omzet.