5 eigenschappen van een professionele website.
Als serieuze onderneming kunt u eigenlijk niet meer zonder een eigen website. Maar dan wel een professionele website.
Een professionele website heeft vijf eigenschappen:
– De inhoud is gericht op de bezoeker.
– Weet de bezoekers te boeien en te overtuigen tot het nemen van de volgende stap.
– Is geoptimaliseerd om goed gevonden en gelezen te worden door Google.
– Is op elke maat scherm goed te lezen.
– Sluit aan bij de uitstraling en doelstellingen van uw bedrijf.
1. De inhoud van uw website.
Wanneer u aan de slag gaat met het opzetten van een nieuwe website, dan valt het niet mee om te beoordelen waar een professionele website aan zou moeten voldoen.
Laat staan dat u weet hoe deze in elkaar gezet moet worden om goed gevonden te worden door de zoekmachines.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat veel ondernemers bij het maken van hun eerste website in het verleden hun keuze vooral hebben gebaseerd op de prijs. Waar zou je anders de verschillende websitebouwers op moeten beoordelen als je het onderscheid in kwaliteit niet kent?
Het gevolg van dat gebrek aan onderscheidend vermogen is dat er op het internet heel wat websites te vinden zijn die weinig bijdragen aan de doelstellingen van de bedrijven en instellingen die zij vertegenwoordigen.
Hoe mooi zou het zijn wanneer uw website de bezoekers niet alleen veel beter zou informeren, maar ook beter bij uw onderneming zou betrekken zodat ze graag weer bij u terug komen voor meer?
Dat kunt u bereiken door het optimaliseren van de content van uw website.
2. Het doel van uw website.
Een onderdeel dat regelmatig onderbelicht wordt bij het opzetten van een website is het doel van die website.
Is dat alleen maar informeren? Of wilt u dat de bezoekers van uw website ook daadwerkelijk iets gaan doen nadat ze uw website gevonden en gelezen hebben?
Alleen wanneer u weet wat het doel is van uw website kunt u gericht gaan werken aan het verbeteren van uw website.
3. Vindbaarheid van uw website.
Dat goed vindbaar zijn op het internet voor veel bedrijven een voorwaarde is voor online succes lijkt een open deur.
Heel wat bedrijfswebsites zijn echter helemaal niet zo goed vindbaar voor Google.
Dat uw website bij Google bovenaan staat wanneer u in het zoekvenster uw bedrijfsnaam intypt is logisch. Er gaat echt iets mis wanneer dat niet zo zou zijn. Maar hoe komt uw bedrijf naar voren wanneer iemand die uw bedrijfsnaam nog niet kent, via Google op zoek gaat naar producten of diensten zoals die van u? Wordt uw bedrijfspagina dan ook goed gevonden?
Het is zeker niet altijd even eenvoudig om op de eerste pagina van Google terecht te komen. De concurrentie om op de eerste pagina in Google gevonden te worden is hevig.
Daarbij komt ook nog eens dat de wijze waarop Google naar websites kijkt en de content van die websites beoordeelt, regelmatig wijzigt.
Helaas zijn er op het internet heel wat bedrijfswebsites te vinden die misschien wel met alle goede bedoelingen in elkaar gezet zijn, maar die onmogelijk door Google of Bing goed gevonden kunnen worden.
Soms ligt dat aan de websitebouwer die te veel fouten heeft gemaakt bij het website design. Ook bij de content van een website en de wijze waarop die content wordt weergegeven worden er helaas nog veel fouten gemaakt. Dat komt de vindbaarheid niet ten goede.
4. Responsive website
Met de komst van de iPhone en de iPad zijn veel websites opeens verouderd geraakt. Wanneer je zo’n verouderde website via een laptop of gewone computer bekijkt, is er op het eerste gezicht niet veel aan de hand.
Wanneer je echter diezelfde website bezoekt via je smartphone of tablet, dan wordt het opeens een onleesbare miniversie van de originele website.
Moderne websites worden tegenwoordig zo in elkaar gezet dat ongeacht vanaf welk formaat scherm u de website ook bezoekt alles te allen tijde leesbaar blijft. Met een responsive website is het zelfs niet meer nodig om een aparte mobiele versie van uw originele website te maken.
Het aantal bezoekers dat uw website vanaf een smartphone of tablet bezoekt is nu al aanzienlijk en dat aantal zal alleen maar toenemen. Als het nu al niet het geval is, dan zal binnenkort het merendeel van uw website bezoekers uw website bezoeken vanaf een mobiel apparaat.
Google geeft mobielvriendelijke websites een hogere ranking dan websites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn. Des te meer redenen om uw website mobielvriendelijk te maken.
Zorg er daarom voor dat uw website voor al uw bezoekers goed leesbare is. Ook als ze gebruik zouden maken van een klein mobiel schermpje.
5. Uitstraling van uw website.
Bij het opzetten van een website is de meest gevoerde discussie de discussie over het uiterlijk en de vormgeving van de website. Mensen willen vooral een mooie website.
Maar wat is mooi?
Wat u zelf heel erg mooi vindt is voor de bezoeker van uw website misschien wel helemaal niet mooi. Uiteindelijk is wat mooi is een kwestie van smaak en kan dat per individu sterk verschillen.
Zijn de websites van Google, YouTube, Facebook, LinkedIn of Amazon mooi? Niet echt. Toch behoren ze tot de meest populaire websites ter wereld en zijn ze zeer succesvol.
Natuurlijk wilt u een website die prettig is om naar te kijken en geen storende elementen bevat zodat de bezoekers niet onnodig worden afgeleid.
Uw eerste prioriteit bij het website design is echter het bouwen van een website die ervoor zorgt dat de bezoekers antwoord krijgen op de vragen waar zij op dat moment mee zitten.
Alleen dan heeft u als ondernemer de kans om online het verschil te maken en uw doelen te bereiken.
Daar helpen wij u graag bij.
“Ze hebben op een zeer prettige en professionele wijze mijn website ontworpen. Het ziet er echt fantastisch uit. Een prettige samenwerking en met veel goede adviezen. Ik ben er erg blij mee.” – Tanja Eisvogel, Balance your life with Ayurveda
Lees ook: