Wat is het verschil tussen SEO en Local SEO?
Het verschil tussen SEO en Local SEO is dat beide zich richten op het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw bedrijf, maar wel binnen een ander algoritme van Google.
Afhankelijk van de zoekvraag die wordt ingevoerd, worden er verschillende algoritmes opgestart.
Standaard algoritme
Bij SEO ligt de focus op het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw website voor het standaard algoritme.
Daarbij ligt de eerste focus op:
– De kwaliteit van jouw content voor de bezoeker.
– De laadsnelheid van je website.
– De mobielvriendelijkheid van je website.
– Links naar jouw website.
Bovenstaande factoren zijn een goed vertrekpunt.
Niemand weet precies hoeveel wegingsfactoren er gehanteerd worden bij het beoordelen en ordenen van alle websites. Naar verluidt loopt dat aantal in de honderden.
Lokale algoritme
Bij Local SEO ligt de focus op het optimaliseren van de vindbaarheid van je bedrijf voor het lokale algoritme.
Daarbij speelt naast jouw website, ook je Google Bedrijfsprofiel een zeer belangrijke rol. Met je Google-account kun je jouw bedrijfsgegevens beheren en optimaliseren van je Google bedrijfsprofiel die wordt weergegeven in Google zoeken en Google maps.
Bij het optimaliseren van je website voor het lokale algoritme, spelen lokale content elementen een belangrijke rol.
Hoe bepaalt Google de positie in de lokale zoekresultaten?
Op de Google helppagina wordt aangegeven dat er drie elementen zijn die een rol spelen bij het bepalen van de positie van een bedrijf in de lokale zoekresultaten.
Dat zijn:
1. Relevantie
2. Afstand
3. Prominentie
Relevantie
Bij relevantie wordt gekeken naar hoe goed een lokaal bedrijfsprofiel aansluit op de zoekvraag die ingevoerd is.
Door je Google bedrijfsprofiel zo goed mogelijk in te vullen, en je website zoveel als mogelijk te laten aansluiten op relevante vragen die potentiële kopers in jouw branche stellen, verhoog je jouw online relevantie.
De kans dat je bedrijf vervolgens getoond wordt bij de zoekvraag neemt dan toe.
Google bewijst steeds vaker de relevantie van zijn zoekresultaten door middel van arceringen en extra teksten. Dat kan je helpen bij de conversie van bezoeker naar klant.
Afstand
De afstand van jouw bedrijf tot aan de fysieke locatie van degene die een zoekvraag invult speelt een rol. Daar heb je weinig invloed op.
Dit zorgt ervoor dat wanneer je in Rotterdam bijvoorbeeld op zoek bent naar een glashandel, dat je dan geen resultaten te zien krijgt van bijvoorbeeld een glashandel uit Groningen.
Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
Prominentie
De term prominentie, zoals die op de Google Bedrijfsprofiel helppagina wordt gebruikt, is een verzamelbak van verschillende factoren die gebruikt worden om een bedrijf te waarderen.
Er worden vier vormen van prominentie aangedragen.
1. Bedrijven worden als prominent neergezet wanneer deze erg bekend zijn. Denk daarbij aan hele bekende merken, winkelketens of beroemde musea. Die krijgen in de lokale zoekresultaten een kleine voorsprong.
2. Een bedrijf kan zijn prominentie ook ontlenen aan de informatie die Google via internet over dat bedrijf heeft verzameld. Consistentie en duidelijkheid van die informatie speelt daarbij een belangrijke rol.
3. Het aantal Google-reviews en de reviewscore kunnen van invloed zijn bij de rangschikking van lokale zoekresultaten.
Onze ervaring is dat het maar zelden gebeurt dat het bedrijf met de meeste en de hoogste scores altijd bovenaan staat in de lokale zoekresultaten. Punt 2 en punt 4 van prominentie spelen ogenschijnlijk een grotere rol dan de hoogte van de reviewscore.
Dat neemt echter niet weg dat reviews een hele belangrijke rol kunnen spelen bij de vorming van relevantie en de conversie via je Google Bedrijfsprofiel.
In Google Maps is de reviewscore een zoekmogelijkheid. Een hogere score kan je dus zeker helpen om beter gevonden te worden in Google Maps.
4. De positie van je website in de organische zoekresultaten speelt mee in het verkrijgen van prominentie. Naast Local SEO blijft SEO voor je website dus ook van belang.