Marketing is het hart van elk bedrijf.
Dat is bij Keaton Online Marketing niet anders. Maar wat is marketing nu eigenlijk?
Er bestaat geen door iedereen geaccepteerde vaststaande definitie van marketing. Kijk maar eens op de website van Wikipedia. Daar kun je zo al tien verschillende definities vinden.
Helaas zijn veel definities over marketing niet erg duidelijk. Wat dacht u bijvoorbeeld van de definitie die gehanteerd wordt door de Amerikaanse Marketing Associatie:
“Marketing is een functie binnen organisaties en een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders”. (*Wikipedia)
Kunt u het nog volgen?
Door al die verwarring en onduidelijkheid is het natuurlijk helemaal niet zo gek dat er veel ondernemers zijn die denken dat marketing hetzelfde is als het plaatsen van een advertentie.
Nu kan een goed uitgevoerde advertentiecampagne absoluut een belangrijk onderdeel van de totale marketing zijn, maar marketing is veel meer dan alleen maar reclame maken.
Onze definitie van marketing:
“Marketing bestaat uit alle publiekelijk waarneembare handelingen en uitingen van een bedrijf of organisatie”.
Het beoogde doel van die handelingen en uitingen is er op gericht dat mensen:
– een bedrijf weten te vinden.
– betrokken raken bij het bedrijf.
– de producten en diensten kopen.
– tevreden zijn over hun aankopen en het gehele aankoopproces waardoor ze graag weer terugkomen voor meer en bereid zijn om de producten en/of diensten aan te bevelen aan hun vrienden, familie en bekenden.
Daarbij maakt het niet uit of die handelingen en uitingen online of offline plaatsvinden.
Alles is marketing
Deze definitie brengt met zich mee dat handelingen die niet altijd gezien worden als marketing wel degelijk een uiting van marketing zijn.
Op elk moment dat een potentiële of een bestaande klant met een bedrijf, het product of de dienst in aanraking komt -in welke vorm dan ook- vindt er marketing plaats.
Ieder contactmoment doet iets met de klant.
Het beïnvloedt het beeld dat er bij de klant over het bedrijf, product of dienst bestaat en dat beeld heeft gevolgen voor de toekomst. Negatief of positief.
Gaat u mee uit eten?
U gaat met uw vrienden naar dat leuke nieuwe restaurant dat u onlangs heeft ontdekt via Google. Bij het restaurant aangekomen ziet u dat de buitenkant van het restaurant er een beetje smoezelig uitziet. U besluit toch naar binnen te gaan en eenmaal binnen ontdekt u dat het interieur van het restaurant er behoorlijk oud en gebruikt uit ziet.
Krijgt u al een gevoel van onbehagen?
U heeft nog niets geproefd maar de kans is groot dat uw verwachting over het eten op dit moment flink afwijkt van het moment waarop u het restaurant online voor het eerst ontdekte.
Bij binnenkomst wordt u gelukkig vriendelijk ontvangen door het personeel en krijgt u een mooi plaatsje bij het raam met uitzicht over de haven.
En daar is de menukaart. Een zacht lederen menuhouder die een met mooie vloeiende letters beschreven menukaart omsluit. Al uw favoriete gerechten staan op de kaart en de prijzen die achter de gerechten staan zijn ook nog eens heel aangenaam.
Voelt u zich al weer wat beter? Ik vermoed van wel.
Het eten wordt geserveerd en het ziet er geweldig uit. Alle borden zijn prachtig opgemaakt en alles smaakt heerlijk. Een prachtige avond. Het is maar goed dat u deze heerlijke plek op het internet heeft ontdekt.
U wilt de avond afsluiten en vraagt om de rekening. Na tien minuten heeft u nog steeds geen rekening en u vraagt nogmaals om de rekening. Een paar minuten later ligt de rekening op tafel.
Helaas lijkt de rekening helemaal niet te kloppen. Er staan veel te veel drankjes op en er is één toetje teveel berekend.
Geïrriteerd maakt u de ober erop attent. Die rent met een rode kop naar de manager die alles met een chagrijnig gezicht corrigeert. U betaalt en ondanks dat u lekker heeft gegeten, gaat u toch niet helemaal tevreden naar huis.
Als dit u zou zijn overkomen, zou u dan nogmaals in dit restaurant gaan eten?
Dit is een mooi voorbeeld waar het volgens Keaton om gaat.
Alle waarneembare uitingen en handelingen van een bedrijf – zoals in dit voorbeeld de wervende website, de uitstraling van het restaurant, de menukaart, het gedrag van de werknemers, het eten, het uitzicht over de haven, de prijs en de correctheid van de rekening – zijn onderdeel van de totale marketing.
Zowel online als offline.