Is een spammende advocaat te vertrouwen?
Het aantal advocatenkantoren in Nederland is enorm. In de afgelopen jaren zijn steeds meer advocaten uit grote kantoren gestapt en als zelfstandige verdergegaan.
Daarmee is de concurrentie tussen de verschillende advocaten evenredig gegroeid.
In een grote stad als Rotterdam kun je zomaar een paar honderd advocaten vinden die allemaal op zoek zijn naar nieuwe cliënten. Maar ook buiten de grote steden kan de concurrentie tussen verschillende advocaten behoorlijk oplopen.
Ten opzichte van het grote aantal advocaten, is het aantal zoekopdrachten naar advocaten en gerelateerde zoekwoorden enorm. De Adwords-planner van Google geeft aan dat er per maand tussen de honderdduizend en een miljoen keer gezocht wordt naar ‘advocaat’ of aanverwante zoektermen. Dat zijn enorme aantallen.
Wetende dat de mensen achter die zoekopdrachten veelal niet verder komen dan de eerste pagina van Google, maakt dat het vindbaar zijn op de eerste pagina van Google zeer lucratief kan zijn voor een advocaat.
Google Maps
Een manier om op de eerste pagina genoteerd te worden is een vermelding van jouw advocatenpraktijk bij de eerste drie kantoren op Google Maps.
Google stelt echter strikte voorwaarden aan die vermeldingen.
Wat in ieder geval niet is toegestaan, is dat je de bedrijfsnaam verandert in een reeks mooie zoekwoorden. Ook is het niet toegestaan om een bedrijfsvermelding aan te maken op een niet bestaand adres.
Zo betrapte ik een advocaat op het aanmaken van niet bestaande advocatenkantoren in verschillend wijken in Rotterdam, tijdens mijn research voor de case study ‘Local Marketing – Advocaat Rotterdam’. Hij/zij voorzag die vermeldingen ook nog eens van de beste zoekwoorden.
Alles in de hoop dat mensen uit de omgeving die vermelding zullen vinden en van daaruit doorklikken naar de aan de vermelding gekoppelde website. De advocaat bleek officieel niet eens in Rotterdam gevestigd te zijn. Je reinste vorm van spammen.
Je zou denken dat Google zo slim is om dat te doorzien en in te grijpen.
Hoewel er al kleine stappen in die richting worden gemaakt, komt Google op dit moment niet veel verder dan het verbieden van spammen. Bovendien vertrouwt Google zijn local guides community om dergelijke misstanden te melden, waarna er wel degelijk ingegrepen kan worden.
Advocaten spam
Even terug naar het begin.
Zijn advocaten van een kantoor dat de regels overtreedt, advocaten waar je op kan bouwen? Ik kan me voorstellen dat wanneer je het zelf ook niet zo nauw neemt met de regels, dat je daar minder problemen mee hebt.
Maar in andere gevallen?
Wil iemand zijn lot en zijn zuurverdiende geld overdragen aan een kantoor dat het niet zo nauw neemt met de regels? Ik heb zo mijn twijfels.
Ethisch lijkt het mij in ieder geval niet.
Er zijn heel wat betere manieren om er voor te zorgen dat uw kantoor goed gevonden wordt in Google Maps. Daar help ik u graag bij.