Waardevolle en bruikbare content is de kern van alle effectieve marketing
Mensen sluiten zich steeds meer af van traditionele vormen van marketing.
Tijdens tv-reclames zappen we weg naar andere kanalen of duiken we dieper in ons tweede of derde scherm zoals die van de iPad, smartphone of laptop.
Als we al niet op het, voorlopig, reclamevrije Netflix zitten.
We lezen steeds minder kranten en reclamefolders verdwijnen linea recta vanuit de brievenbus in de papierbak. Wanneer we online zijn klikken we reclames direct weg.
Dat doen we ook bij die irritante reclamefilmpjes die maar niet van ons beeldscherm af te slaan zijn.
Ambitieuze ondernemers en bedrijven zijn daarom naarstig op zoek naar effectievere manieren om mensen te kunnen bereiken en bedienen.
Contentmarketing heeft de oplossing.
Wat is contentmarketing?
Het zal je niet verbazen dat er – net als bij de algemene term ‘marketing’ – ook voor contentmarketing vele verschillende definities te vinden zijn.
Het Amerikaanse Content Marketing Institute geeft de volgende definitie voor contentmarketing:
Content marketing is een strategische marketingbenadering die gericht is op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en samenhangende content die tot doel heeft om een duidelijk publiek aan te trekken en te behouden; om uiteindelijk tot een winstgevende handeling van de klant te komen.
De inhoud van de content is gerelateerd aan wat je aan de man wilt brengen. Jouw content zorgt ervoor dat mensen je kunnen leren kennen, gaan waarderen en voldoende vertrouwen in jouw bedrijf krijgen om daarna zaken met je te willen doen.
Naast dat contentmarketing effectief ingezet kan worden voor commerciële doeleinden, heeft contentmarketing nog veel meer in huis. Zo is een effectieve social-mediastrategie niet compleet zonder inzet van contentmarketing.
Door de content aan te laten sluiten bij de vragen die jouw doelgroep heeft, kun je de vindbaarheid in google ook nog eens vergroten.
Wat contentmarketing niet is
Contentmarketing is in ieder geval niet de website volstoppen met content die alleen maar over jou of jouw bedrijf gaat. Zonder ook maar enigszins na te denken over de behoeftes van jouw klanten.
Contentmarketing heeft al helemaal niets te maken met van die irritante reclames die het scherm van je laptop, iPad of smartphone vervuilen en maar niet weg te klikken zijn. Het is een vorm van marketing die zich focust op waardevolle, relevante en samenhangende content in dienst van het publiek.
Het blijkt dat contentmarketing bijzonder goed in staat is om klanten te werven en voor langere tijd aan je bedrijf te binden. En welke ondernemer wil dat nou niet?
Effectieve marketing is afhankelijk van kwalitatief hoogwaardige content
Welke vorm van marketing je ook wilt inzetten, contentmarketing zou daar zeker een onderdeel van moeten zijn. De basis van social-mediamarketing begint bij contentmarketing. Waarom zou iemand jou gaan volgen en je berichten delen, wanneer jij niets beters te vertellen heeft dan dat je de beste bent en de marktleider in jouw industrie?
Om goed gevonden te worden in de zoekmachines is de juiste content onontbeerlijk.
Het succes van betaalde promotie campagnes zoals Google’s Adwords of de uitgelichte berichten op Facebook, TikTok of welk platform dan ook, vallen of staan met content die aansluit bij de lezer.
Ook lokale bedrijven maken gebruik van contentmarketing
Uiteraard hebben grote bedrijven meer budget beschikbaar om grote hoeveelheden content te produceren of te laten produceren.
Een lokaal eenmansbedrijf kan echter gewapend met een blog, een social-mediaplatform, een smartphone en een kist vol creativiteit de strijd aan met de allergrootste bedrijven. Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van de content en niet de hoeveelheid.
Het publiek bepaalt uiteindelijk welke content hen het meeste aanspreekt. Hoe goed jouw content ook is, als jouw doelgroep er niet warm voor loopt dan is die content van weinig waarde. De grootte van het bedrijf dat de content heeft gemaakt maakt daarbij vrijwel niets uit.
Je ziet het. Goed uitgevoerde contentmarketing kan voor iedere onderneming of organisatie, groot of klein, B2C of B2B, de sleutel naar succes zijn.
De geschiedenis van contentmarketing
Hoewel de term contentmarketing pas voor het eerst gebruikt werd in 1996 wordt het blad The Furrow, van de landbouwmachineproducent John Dear, wereldwijd gezien als het eerste voorbeeld van contentmarketing.
The Furrow werd voor het eerst gepubliceerd in 1895 en wilde boeren helpen bij het winstgevend runnen van hun boerenbedrijf. The Furrow is nu in 12 talen en 40 landen te verkrijgen. Het zal geen toeval zijn dat John Dear uitgegroeid is tot de grootse leverancier van landbouwmachines ter wereld.
Een andere contentmarketing pionier is de bandenfabrikant Michelin.
Al in 1900 kwam de rode Michelingids uit. Met de gids in de auto konden klanten tijdens hun reizen zich verzekeren van een aanvaardbaar restaurant en hotel.
De Michelin gids is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen en voor veel restauranthouders zijn de Michelinsterren de ultieme prijs als bewijs van hun vakmanschap. Michelin is mede door de Michelingids een merknaam van wereldformaat geworden.
Contentmarketing in Nederland.
Een van de vroegste Nederlandse uitingen van contentmarketing is het Electro Kookboek uit 1933.
In het kookboek wordt huisvrouwen geleerd hoe zij met elektrische apparaten kunnen koken. Tot die tijd werd er vooral op houtstoven en gas gekookt.
Het Electro Kookboek werd uitgegeven door het Centrale Bureau der Vereeniging van Directeuren van Electriciteitsbedrijven in Nederland.
Van het Electro Kookboek werden meer dan 100.000 exemplaren verkocht. Mede door het Electro Kookboek werd elektrisch koken de gewoonste zaak van de wereld. De miljarden verkochte kilowatts aan stroom volgden vanzelf.
Contentmarketing in de 21ste eeuw.
Misschien wel een van de meest spraakmakende voorbeelden van contentmarketing in de beginjaren van YouTube, is het Youtube-kanaal van Blendtech.
Sinds januari 2007 plaatst Blendtech filmpjes op Youtube onder de naam Will it Blend?
In de filmpjes is te zien hoe Tom Dickson, de oprichter en CEO van Blendtec, de meest onwaarschijnlijke voorwerpen in de Power Blender tot pulp vermaalt. Van golfballen tot blikjes Coca Cola en van cd’s van Justin Bieber tot de nieuwste Apple Watch, Tom heeft ze in de blender gestopt en verpulverd.
De meer dan 140 filmpjes van de Will it Blend? show, zijn vele miljoenen keer bekeken. Dat heeft er mede voor gezorgd dat de blenders van Blendtec de meest gewilde blenders ter wereld zijn geworden.
Contentmarketing wordt, veelal in de vorm van storytelling, door de allergrootste marketing organisaties ter wereld gebruikt. M&M’s, Lego, Red Bull, GoPro, Nike en de Albert Heijn maken er gebruik van.
Het wordt echter ook ingezet door kleine ondernemingen en eenmansbedrijven. Om de eenvoudige reden dat contentmarketing, indien goed uitgevoerd, zeer effectief is om jouw bedrijf te laten groeien.