Wat is een goede website voor ondernemers?
Een goede website voor ondernemers is een website die:
1. voldoet aan de doelstellingen die u met uw website wilt bereiken.
2. de bezoekers van de website die informatie en antwoorden geeft waar zij naar op zoek zijn.
Alle andere eigenschappen van een goede website voor ondernemers zijn een logisch gevolg van deze twee hoofdeigenschappen.
Hoe weet je als ondernemer of je website goed is?
Tijdens een zakelijk golf netwerkevenement kwam ik in gesprek met een ondernemer over websites en website developers. Het viel hem op dat wanneer hij met verschillende websitebouwers praat, hij iedere keer te horen krijgt dat zijn website verkeerd in elkaar zit.
Hij vroeg zich daarom af wat een goede website nu eigenlijk is?
Dat is helemaal geen gekke vraag.
In de afgelopen maanden hebben wij enkele spiksplinternieuwe websites van ondernemers en advocatenkantoren voorbij zien komen, waarbij er bij de oplevering van de nieuwe website toch echt nog heel wat ontbrak.
Het gevolg is dat deze ondernemers en advocaten met hun nieuwe websites al bij oplevering met 2-0 achterstaan ten opzichte van hun directe concurrentie.
De juiste keuze maken
Het aanbod aan websitebouwers is enorm. Het loopt uiteen van een neefje die naast zijn studie websites bouwt, tot professionele partijen die verschillende websites daadwerkelijk op de eerste pagina van Google weten te brengen en de website optimaliseren voor extra omzet.
Hoe maak je daarin de juiste keuze?
Om te voorkomen dat u bij de aanschaf van uw nieuwe website de volgende keer weer een kat in de zak koopt, geven we u hier vijf eigenschappen waar een goede website voor ondernemers aan moet voldoen.
5 eigenschappen waar een goede website voor ondernemers aan moet voldoen
1. Duidelijkheid
Wanneer een websitebezoeker voor het eerst op de homepage van uw website terecht komt, dan zijn er drie vragen die de bezoeker binnen vijf seconden helder beantwoord wil zien.
I. Waar ben ik?
Zorg ervoor dat het voor de bezoekers van uw homepage direct duidelijk is dat ze op de juiste plek zijn aangekomen. Dat geeft rust. Daardoor zal de bezoeker eerder geneigd zijn om op uw website te blijven en gemakkelijker door te klikken naar de volgende pagina’s.
II. Waarom zou ik met jou zaken doen?
Vertel in een of twee korte zinnen welk voordeel of resultaat er voor uw klanten te behalen is door met u in zee te gaan. Als dat enigszins aansluit bij waar uw websitebezoekers naar op zoek zijn, dan zal de kans op een lead of order toenemen.
III. Wat is de volgende stap?
Wanneer de bezoeker van uw website meer informatie wil of gelijk contact met u wil opnemen, dan is het wel handig dat het direct duidelijk is hoe dat kan. Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om die volgende stap ook daadwerkelijk te kunnen nemen.
2. Inhoudelijk
De inhoud van uw website is uiteraard zeer branche-afhankelijk. Een goede website qua inhoud is een website waarbij de inhoud gericht is op het informeren en beantwoorden van vragen van klanten.
Een website waarbij de eerste foto’s, teksten en menuknoppen alleen maar gaan over uw bedrijf, is geen goede website. Niemand zit te wachten op een berg zelfpromotie en borstklopperij.
Doe dat dan ook op uw eigen website niet. Zeker niet in een tijd waar het vasthouden van de aandacht moeilijker is dan ooit tevoren.
Een goede website voor ondernemers heeft meerdere pagina’s met op iedere pagina een duidelijk onderwerp of vraag die beantwoord wordt. Dat is prettig om te lezen en kan u helpen om beter gevonden te worden in Google.
Een duidelijke contentstrategie versterkt de inhoud van uw website en helpt u om nog meer klanten voor u te winnen.
Overzichtelijke inhoud
Te vaak zien we nog websites waarbij tientallen knoppen, sliders met meerdere foto’s of filmpjes, om de aandacht van de bezoeker schreeuwen. Letterlijk een enorme kakofonie aan visuele informatie.
Dat kunnen onze hersenen echt niet aan. Het gevolg is dat de websitebezoeker onbewust heel onrustig kan worden. Een onrustige websitebezoeker klikt makkelijk weg van uw website om misschien wel nooit meer terug te komen. Daar zit u als ondernemer natuurlijk niet op te wachten.
Een goede website is daarom overzichtelijk, straalt rust uit en heeft een duidelijke en gebruiksvriendelijke menustructuur.
3. Technisch
Een website kan nog zo goed in elkaar zitten qua inhoud, maar wanneer het te lang duurt voordat de website opent, heb je daar helemaal niets aan.
Zeker nu steeds meer mensen via smartphones online zijn, is het mobielvriendelijk zijn van uw website van het allergrootste belang. Een goede website voor ondernemers is op uw mobiel gebruiksvriendelijk en laadt snel.
Dat zijn twee verschillende eigenschappen die helaas nog niet voor alle websites opgaan.
Google heeft twee websites waarop u zelf eenvoudig de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van uw website kunt testen.
Uiteraard is het snel laden van uw website niet alleen belangrijk voor het gebruik op een mobiel apparaat. Ook op een laptop of desktop is het snel laden van uw website belangrijk. Een te langzaam ladende website kost u gewoon geld.
Snelheid verhogen
De snelheid van laden van een website wordt voor een groot gedeelte bepaald door de filegrootte van de fotobestanden. Om de laadsnelheid van uw website te verhogen doet u er goed aan om de grootte van uw gebruikte fotobestanden terug te brengen tot een minimum.
Video’s zou u al helemaal niet als bestand in uw website moeten plaatsen. Die kunt u veel beter inladen vanaf YouTube of Vimeo. Dat maakt uw website een stuk sneller.
4. Vindbaarheid
Er bestaan maar twee soorten websites qua websiteverkeer.
Bij de ene website wordt het verkeer voornamelijk gegenereerd door de ondernemer zelf. Bij de andere websites komt de hoofdzaak van het websiteverkeer via Google op de website terecht.
De meeste bedrijfswebsites worden bezocht doordat de ondernemer de bezoeker naar de website heeft verwezen. Dat kan door onlineadvertenties, mailingen, folders of bijvoorbeeld een visitekaartje.
Een veel kleiner deel van alle websites wordt op de eerste pagina van Google weergeven. Deze websites worden door Google gezien als de websites die het beste aansluiten bij de zoekvraag die wordt ingetypt in het zoekvenster.
Om op de eerste pagina van Google terecht te komen is het goed vindbaar maken van je website van het allergrootste belang. Dat doe je door SEO, of in gewoon Nederlands, zoekmachine optimalisatie van je website.
Daar Google steeds verder overschakelt op het tonen van relevante lokale zoekresultaten in Google, speelt het optimaliseren van je website door middel van Local SEO een steeds belangrijkere rol.
Voor veel branches is een plek hoog in Google zeer gewild en winstgevend.
Google vriendelijke websites
Helaas zien we nog veel te vaak websitebouwers de claim maken dat hun websites Google vriendelijk zijn of goed gevonden kunnen worden in Google. Dat is net zoiets als zeggen dat je in een auto kunt rijden. Dat zegt helemaal niets!
Een website maakt pas kans om op de eerste pagina van Google terecht te komen wanneer de inhoud, volgens Google, het beste aansluit bij de zoekvraag die wordt ingegeven in het zoekvenster.
Naar verluidt zijn er ruim 200 criteria waar het algoritme van Google naar kijkt bij het beoordelen van websites. Bovendien verandert de wijze waarop dat gebeurt voortdurend.
Het is dan ook niet zo eenvoudig om even snel een hoge positie in Google te bereiken. Zeker niet wanneer de concurrentie in uw branche groot is.
Het gaat te ver om al die factoren hier te behandelen. Er zijn echter een aantal basisvoorwaarden waaraan een pagina op uw website zeker aan moet voldoen om een kans te kunnen maken om op de eerste pagina te verschijnen.
Om voor onze klanten een website te optimaliseren maken wij gebruik van de Yoast SEO plug-in. Deze plug-in stelt ons in staat om per pagina de website te optimaliseren voor de vindbaarheid in Google.
Een aantal voorwaarden die Yoast stelt, zijn voor uw eigen website door u gemakkelijk zelf te controleren.
Een pagina moet minimaal 300 woorden bevatten. Er zijn maar heel erg weinig pagina’s met minder dan 300 woorden die op de eerste pagina te vinden zijn. Hoe Google vriendelijk uw website ook is, zonder voldoende en zinvolle inhoud gebeurt er helemaal niets.
Vanaf een pagina moet u vanuit uw tekst via een interne link naar minimaal één andere pagina binnen uw eigen website door kunnen klikken. Een uitgaande link naar een website anders dan die van uzelf wordt sterk aanbevolen.
Voeg een foto toe aan uw pagina die in de bestandsnaam het zoekwoord heeft staan dat overeenkomt met het zoekwoord, of zoekwoorden, waar uw pagina zich op richt. Dat kunt u gemakkelijk controleren door met uw muis op de foto van uw website te gaan staan, deze aan te klikken en de foto naar uw bureaublad te verplaatsen. Onder de foto ziet u dan de bestandsnaam staan.
Voldoet uw website niet aan ten minste drie van deze voorwaarden? Dan zult u vooral zelf aan de slag moeten met het promoten van uw website.
Linkbuilding
Tot nu toe hebben we het vooral gehad over het optimaliseren van uw eigen website en pagina’s. Dat wordt binnen de SEO-wereld de on page-optimalisatie genoemd.
Het verkrijgen van meer linkjes vanaf andere websites die verwijzen naar uw eigen bedrijfswebsite wordt linkbuilding genoemd. Linkbuilding is een onderdeel van de off page-optimalisatie.
In het verleden was dit een van de weinige manieren om een website op de eerste pagina van Google te ranken. Het is zeker zo dat deze methode nog steeds een belangrijk onderdeel kan zijn van een goede SEO-strategie.
Doordat de kunstmatige intelligentie van Google echter steeds beter wordt in het begrijpen van websites en teksten, neemt het directe belang van linkbuilding langzaamaan af.
Het is zeker niet zo dat de website met de meeste naar de website verwijzende linkjes per definitie altijd bovenaan staat. Een goed opgebouwde en inhoudelijk sterke website met minder linkjes maak steeds meer kans het te gaan winnen van inhoudelijk zwakke websites met enorm veel verwijzende linkjes.
Daar zijn voorbeelden genoeg van te geven.
Voordat u met linkbuilding aan de gang gaat, doet u er dus goed aan om te weten hoeveel linkjes de website die in uw branche op de eerste plaats staat, daadwerkelijk heeft.
Wanneer dat er minder zijn dan dat uw eigen website heeft, dan is het verkrijgen van nog meer linkjes logischerwijze niet de oplossing om hoger in de ranking te komen.
Het optimaliseren van uw website ligt dan veel meer voor de hand.
Voor uw buitenlandse klanten
Wanneer u een website heeft met een .nl domein, dan is het .nl-deel de extensie van uw website. Voor binnen Nederland is .nl een eerstegraads extensie. Net als .com, .net en .org. Websites met een eerstegraads extensie hebben bij Google een streepje voor.
Een .nl domein is in het buitenland echter géén eerstegraads domein. Ook niet wanneer uw website volledig in het Engels geschreven is. Uw website zal in de Nederlandstalige versies van Google heel zelden gevonden worden met een .nl extensie.
De drie andere extensies zijn voor Google wereldwijd gezien een eerstegraads extensie.
Een goede website voor ondernemers met veel klanten in het buitenland is daarom een website met bij voorkeur een .com-extensie.
5. Gebruiksvriendelijkheid
Is een mooie website een goede website voor ondernemers?
Dat we pas aan het einde van deze pagina het hebben over het uiterlijk van uw website is niet voor niets. Het is absoluut zo dat een mooie uitstraling van uw website kan toevoegen aan de beleving van uw website door de websitebezoekers.
Maar het belang van het hebben van een mooie website wordt schromelijk overschat. Want wat is een mooie website? Dat is smaak en modeafhankelijk en bovendien zeer subjectief.
Is de website van bijvoorbeeld Coolblue een hele mooie websites? Dat durven wij te betwijfelen. Maar is de website effectief en winstgevend? Met een omzet van meer dan een miljard euro twijfelt daar helemaal niemand aan.
Een website met een mooi uiterlijk op een laptop zal er op een smartphone er weer heel anders uit zien. Het uiterlijk van een goede website op is een website die goed te lezen en te bedienen is. Onafhankelijk van welk apparaat de bezoeker gebruikt om uw website te bezoeken.
Duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van een website zijn voor uw website bezoekers vele malen belangrijker dan of het een mooie website is.
Designelementen die u echt weg moet laten
Een designonderdeel dat we veel terugzien op zogenaamde mooie websites zijn sliders. Die alsmaar van foto veranderende elementen zien er misschien wel heel erg mooi uit, maar verlagen de effectiviteit van uw website.
Heel veel onderzoek op het gebied van website-efficiëntie wijst naar één conclusie: Sliders Suck! Sliders kosten je gewoon klanten en omzet.
Daar gaat uw investering.
Ook die mooie video’s, die je steeds vaker in de achtergrond ziet voorbijkomen, zijn misschien heel mooi, maar ze hebben hetzelfde effect als sliders. Dezelfde websites zonder slider of filmpje, zullen in alle gevallen meer offerteaanvragen en orders opleveren.
Laat ze dus weg.
De ondernemer die ik sprak op de golfbaan vertelde mij dat zijn nieuwe, mooiere website heel wat minder effectief was geworden bij het realiseren van zijn doelstellingen dan voorheen.
Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een nieuwe website.
Gratis quick scan
Bent u benieuwd hoe uw zakelijke website scoort op deze eigenschappen?
Stuur ons dan gerust even een mailtje met uw naam en uw website adres. Dan doen wij een quickscan van uw website en krijgt u van ons een geheel gratis website quickscan-rapport toegestuurd.