Het grote belang van je Google Bedrijfsprofiel voor jouw onderneming
Het Google Bedrijfsprofiel is het meest onderschatte radartje in de online marketingmix. Op een aantal grote beursgenoteerde multinationals na, heeft het Google Bedrijfsprofiel voor het overgrote deel van alle bedrijven, het potentieel om een echte klantentrekker te zijn.
Een goed geoptimaliseerd bedrijfsprofiel speelt een belangrijke rol bij Local SEO. Daardoor zullen potentiële klanten jouw bedrijf veel beter weten te vinden.
Je Google Bedrijfsprofiel is je tweede homepage
Voor het vinden van belangrijke informatie over jouw bedrijf, hoeven mensen helemaal niet meer door te klikken naar jouw website.
Ze vinden direct in Google of Google Maps, jouw openingstijden, je telefoonnummer of de routebeschrijving naar jouw locatie. Die informatie staat gewoon in je Google Bedrijfsprofiel.
Ook als jij die zelf niet hebt aangemaakt.
Door het achterlaten van reviews en het stellen van vragen, gaan mensen hier direct in interactie met jou en iedereen die jouw profiel bekijkt.
Dan is het verstandig om daar zelf ook actief te zijn. Door te reageren op reviews en het beantwoorden van vragen, laat je de menselijke kant zien van jouw bedrijf.
Je Google Bedrijfsprofiel claimen
Voordat je van je Google Bedrijfsprofiel gebruik kunt maken, heb je een Google-account nodig.
Maak je nu al gebruik van Gmail, YouTube of welke dienst van Google dan ook, dan heb je automatisch een Google-account. De inloggegevens en wachtwoorden zijn voor al je Google-diensten hetzelfde.
Heb je al een Google-account en ben je ingelogd, dan zie je rechtsboven op de homepage van Google, in plaats van ‘Inloggen’, jouw logo of foto staan.
Het kan zijn dat je niet ingelogd bent of niet meer weet wat je huidige inloggegevens zijn. Geen paniek. Zoek eerst je inloggegevens op voordat je verder gaat en log in. Lukt dat niet, maak dan gewoon een nieuw Google-account aan.
Je kunt je Google Bedrijfsprofiel niet managen zonder een Google-account.
1. Nadat je bent ingelogd via je Google-account, ga je naar Google Maps.
2. Daar tik je in de zoekbalk je bedrijfsnaam in.
3. Tik daarna op de bedrijfsnaam en kies de juiste.
4. Klik vervolgens op Dit bedrijf claimen en daarna op Nu beheren.
5. Selecteer vervolgens een verificatieoptie en volg de stappen het scherm.
Wanneer je jouw bedrijf niet direct in Google Maps kunt vinden, dan kan het best zijn dat Google een andere naam gebruikt dan jijzelf.
Vul in dat geval eerst je volledige adres in. Het kan zijn dat je dan alsnog je bedrijfsnaam, soms net even anders gespeld, te zien krijgt. Ga dan vanaf stap 4 verder en wijzig achteraf je naam.
Wanneer je jouw bedrijf helemaal niet in Google Maps kunt vinden, dan kun je die toevoegen via Google Maps.
Verificatie via briefkaart
Als de verificatie van je bedrijfsprofiel via de briefkaartoptie verloopt, dan kun je een naam of code toevoegen op de briefkaart. Wanneer ik zelf voor klanten hun bedrijfsprofiel ga claimen, dan zet ik daar steevast mijn eigen naam bij.
Op die manier lopen we minder de kans dat het kaartje van Google voor reclame wordt aangezien. Bovendien komt de briefkaart binnen op hun adres en niet op dat van mij.
Zodra je de verificatiecode binnen hebt gekregen en ingevoerd, worden al je gegevens gepubliceerd in Google.
Regelmatig inloggen
Maak er een gewoonte van om regelmatig in te loggen op je Google Bedrijfsprofiel. Omdat werkelijk iedereen met een Google-account informatie kan wijzigen of toevoegen in je profiel, is het verstandig om hier waakzaam op te zijn.
Zorg dat er iemand in je organisatie verantwoordelijk is voor het Google Bedrijfsprofiel management.
Mocht je bij dit alles hulp kunnen gebruiken, dan zijn de Local Marketing Pakketten zeker iets voor jou.