Site pictogram Keaton Online Marketing

21 redenen waarom je Google Bedrijfsprofiel beheren belangrijk is

Google mijn bedrijf beheren

Google Mijn Bedrijf beheren

 

Update: Met ingang van november 2021 is Google Mijn Bedrijf omgedoopt tot Google Bedrijfsprofiel. Naast de naamsverandering gaat het managen van je Google Bedrijfsprofiel nu direct in Google zoeken en in Google Maps. We spreken dus eigenlijk ook niet meer over Google Mijn bedrijf beheren.

Wat is een Google Bedrijfsprofiel ?

Het Google Bedrijfsprofiel  is een product van Google. In het Google Bedrijfsprofiel komen de gegevens samen die Google heeft over jouw bedrijf vanuit Google Zoeken en Google Maps.

Iedereen met een Google-account kan de basis bedrijfsinformatie aanvullen en wijzigen.

Daarnaast hebben de Google Mijn Bedrijf-beheerders extra mogelijkheden om het bedrijf nog beter op de kaart te zetten.

Ik schat dat tussen de 90- en 95% van alle bedrijven al een Google-vermelding heeft. Ook wanneer je daar zelf niets voor gedaan hebt, is de kans heel groot dat Google al een bedrijfsvermelding van jouw bedrijf heeft aangemaakt.

Google scant het internet af voor informatie en rijdt met camera’s het hele land af om opnames te maken voor Google Maps. Daarnaast bestaat er een heel leger aan local guides die alle informatie op Google Maps controleert en aanvult waar nodig.

Uit al die verworven informatie is het helemaal niet zo moeilijk om een minimaal beeld te krijgen over welke bedrijven, waar zitten en wat voor bedrijf het is.

Namen gerelateerd aan Google Bedrijfsprofiel

Sinds de lancering van Google Mijn Bedrijf in 2014 heeft het platform al heel wat verschillende namen opgeleverd. De kern van het Google Bedrijfsprofiel is het dashboard.

Daar kun je alle informatie over jouw bedrijf aanvullen en wijzigen.

Vanuit het dashboard heb je ook toegang tot Google Ads express. Een eenvoudige en uitgeklede versie van Google Ads.

Aan je Google Bedrijfsprofiel -account zit de Knowledge panel, of in het Nederlands het Google bedrijfsprofiel gekoppeld. Dit is het gedeelte dat te zien is op Google zoekpagina’s en gekoppeld is aan Google Maps.

Sinds 2020 worden dit door Google ook lokale bedrijfsprofielen genoemd.

Wanneer je gaat zoeken in Google krijg je regelmatig onder de Google Maps-vermelding drie bedrijven te zien die volgens Google het beste aansluiten bij de door jou ingevoerde zoekterm.

Dit wordt de local 3-pack genoemd.

21 redenen waarom het beheren van je Google Bedrijfsprofiel van strategisch belang is voor je onderneming


1. Bij veel zoekopdrachten toont Google een informatievenster of de local 3-pack. De bedrijven die volgens het algoritme het beste aansluiten bij de zoekopdracht, worden als eerste getoond.

Google hecht daarbij waarde aan het goed beheren van je bedrijfsgegevens. Op zich zou dit al voldoende reden moeten zijn om met je Google Bedrijfsprofiel aan de slag te gaan.

De local 3-pack wordt direct na de eventuele advertenties getoond en vóór de nummer 1-positie van de organische resultaten.

Een bedrijf dat zijn website niet op de eerste pagina heeft staan, kan dus wel getoond worden in de local 3-pack. Zo kunnen lokale of regionale spelers het winnen van de grote of landelijk opererende bedrijven op de o zo belangrijke eerste pagina van Google.

2. Het aantal regionale zoekresultaten is enorm gestegen.
Google streeft ernaar om degene die een zoekwoord invoert, zo goed mogelijk te helpen. Wanneer je bijvoorbeeld in Rotterdam woont en op zoek bent naar een advocaat of iemand die voor jou een boom moet kappen, dan heb je er vrij weinig aan als Google je naar iemand in Groningen verwijst. Google weet echter waar de persoon die achter het toetsenbord zit, zich bevindt.

De getoonde zoekresultaten worden dan ook aangepast aan de locatie van de zoeker. Door actief aan de slag te gaan met het beheren van je Google Bedrijfsprofiel , verhoog je de kans dat je in jouw regio beter gevonden gaat worden.

Het optimaliseren van je lokale vindbaarheid wordt local SEO genoemd. Daarbij speelt naast je Google Bedrijfsprofiel, ook de content op je website een belangrijke rol.

Nu is Nederland in de ogen van Google vrij klein. Een regio kan bij zoektermen met weinig concurrentie daarom zomaar een paar provincies beslaan.

3. Van alle zoekopdrachten die uitgevoerd worden in Google wordt in bijna 50% van alle gevallen niet doorgeklikt vanaf de eerste pagina. De bezoeker vindt in die gevallen daar direct de gezochte informatie.

Wanneer de gegevens in jouw  bedrijfsvermelding niet kloppen, omdat je jouw Google Mijn Bedrijf-gegevens niet beheert, dan word je minder goed bereikbaar en kan je dat direct omzet kosten.

Local Marketing expert Mike Bluhmental verklaarde al in 2017 dat het Google bedrijfsprofiel de tweede homepage van je bedrijf is geworden. Sinds 2017 is het aantal zoekopdrachten zonder klik opgelopen van 35% naar 50% in 2019.

4. Iedereen met een Google-account kan wijzigingen aanbrengen in de gegevens van bedrijven. Op die manier hoopt Google alle informatie naar boven te krijgen en op juistheid te controleren.

Helaas kan er op die manier ook gemakkelijk misbruik van worden gemaakt.

Ik vergeet nooit meer de reactie van een van mijn klanten toen ik liet zien hoe gemakkelijk het is om de informatie van hun directe concurrenten aan te passen. We hebben het niet doorgezet, maar het zou een kleine moeite geweest zijn om bijvoorbeeld het telefoonnummer aan te passen.

Wanneer het desbetreffende bedrijf niet regelmatig inlogt bij Google, zou het waarschijnlijk even geduurd hebben, voordat iemand doorhad waarom er opeens zo weinig gebeld werd.

5. Google heeft wereldwijd een leger aan zogenaamde Local Guides. In ruil voor erkenning en een mooie online badge signaleren zij verkeerde informatie en vullen ontbrekende gegevens aan op Google Maps. Ondanks dat zij veelal zeer nauwkeurig te werk gaan, kunnen ook zij fouten maken.

Niets zo vervelend als dat jouw bedrijf bijvoorbeeld per ongeluk op permanent gesloten wordt gezet, terwijl dat zeker niet het geval is. Dergelijke misstanden wil je toch echt ondervangen in je Google Bedrijfsprofiel -account.

Daar worden voorgestelde wijzigingen tijdelijk aangekondigd zodat je ze kunt afwijzen als deze niet correct blijken te zijn. Reageer je echter niet, omdat je jouw Google Bedrijfsprofiel niet beheert, dan worden de voorgestelde wijzigingen overgenomen en worden ze zichtbaar in jouw Google-bedrijfsvermelding.

6. Om je Google Bedrijfsprofiel te beheren moet je jouw bedrijf eerst claimen. Een niet geclaimd Bedrijfsprofiel zal minder snel vertoond worden in de zoekresultaten.

Bovendien is het niet ondenkbaar dat een concurrent jouw niet geclaimde Bedrijfsprofiel , zélf claimt. Dat wil je echt voorkomen.

7. Nadat je jouw bedrijf geclaimd hebt, doe je er goed aan om net zoveel gegevens in te vullen totdat de teller op 100% staat. Bedrijfsprofielen die onder de 100% zijn ingevuld hebben in Google een achterstand op concurrerende bedrijven waarvan het profiel wel 100% is ingevuld.

Wanneer je jouw Bedrijfsprofiel beheert, dan blijf je op de hoogte van nieuwe functies en informatievelden. Niet ingevulde nieuwe velden kunnen ervoor zorgen dat je onder de 100% zakt.

Wie in de afgelopen twee jaar zijn Google Bedrijfsprofiel niet heeft beheerd, is door de komst van nieuwe functies al zeker tot 65% of lager gedaald. De kans bestaat zelfs dat je helemaal geen controle meer hebt over je Bedrijfsprofiel.

Een direct gevolg van het niet beheren van je Google Mijn Bedrijf.gebruiken van het Google-account dat aan je bedrijfsprofiel is gekoppeld.

8. Zorg dat je bedrijfsnaam overeenkomt met die van je KVK-inschrijving. Het gebruik van fictieve namen en het toevoegen van zoekwoorden aan je naamsvermelding is in strijd met de servicevoorwaarden van Google. Dit kan ertoe leiden dat je gehele vermelding wordt opgeschort of verwijderd uit Google.

Reputatiemanagement is een belangrijk onderdeel van het Google Bedrijfsprofiel beheren

9. De vele functies die Google aanbiedt, maken het mogelijk om op je Google Bedrijfsprofiel direct een goede eerste indruk te maken. Plaats foto’s en filmpjes die een goed beeld geven over wie je bent als persoon of bedrijf.

10. Naast dat je zelf foto’s en filmpjes kunt plaatsen, kunnen andere mensen dat ook doen. Het kost weinig moeite om geheel irrelevante foto’s op een Bedrijfsprofiel te zetten.

Zo heb ik zelf al eens tientallen foto’s vol bloemen van een bedrijfsprofiel van een ski-onderhoudsbedrijf moeten verwijderen.

11. Iedereen kan op je Google- Bedrijfsprofiel vragen aan je stellen. Daar krijgt je van Google niet altijd een melding van.

Het komt voor dat mensen in de vraag- en antwoordsectie een bestelling plaatsen of een verzoek doen om contact op te nemen, zonder dat je dat als bedrijf in de gaten hebt.

Daarnaast kan iedereen met een Google-account antwoord geven op de aan jouw gestelde vragen. Het is immers een open platform.

Helaas geeft niet iedereen een helder of eerlijk antwoord.

Wanneer je jouw Google Bedrijfsprofiel beheert, dan heb je de mogelijkheid om uitgebreid antwoord te geven op alle daar gestelde vragen.

12. Reviews kunnen een behoorlijke impact hebben op het bedrijfsresultaat. Zowel positief als negatief. Het slechtste wat je kunt doen, is helemaal niet reageren op je reviews.

In de eerste plaats scoor je extra punten bij Google als je wel reageert op reviews.

Ten tweede heb je de kans om aan mensen die jouw reviews lezen te laten zien dat je betrokken bent bij wat mensen van jouw onderneming vinden.

Ten derde kun je door het beheren van je reviews ingrijpen, wanneer mensen geheel ongefundeerde of zelfs haatdragende reacties achterlaten.

Promotie

13. Via het Google Bedrijfsprofiel -dashboard kun je Google Posts plaatsen die te zien zijn in je Google-bedrijfsvermelding. Op een mobiel staan ze op dit moment onder een speciaal posts tabblad. Op de computer zie je ze onderaan in de vermelding.

Door het plaatsen van posts kun je direct in Google de aandacht grijpen van jouw publiek. Bovendien dragen de teksten die je in je posts plaatst bij aan de kennis van Google over jouw bedrijf.

Het is niet zinvol om Google Posts te vergelijken met posts die je bijvoorbeeld op Facebook of Instagram plaatst. De mensen die de Google posts te zien krijgen zijn mensen die op zoek zijn naar een bedrijf zoals dat van jou.

Dat zijn er altijd veel minder dan willekeurige volgers op Facebook of Instagram.

Bovendien zijn de mensen die Google Posts te zien krijgen al verder in het aankoopproces. Ze zijn immers actief op zoek naar een bedrijf dat aansluit bij hun vraag of behoefte.

Die wil je graag vangen met voor hen interessante content.

14. In Google Posts kun je naast foto’s ook korte video’s plaatsen. Op die manier kun je, wanneer mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam, direct op de eerste pagina van Google hun aandacht pakken met een videobericht.

Google Bedrijfsprofiel Analytics

15. De data die onder Insights in het Google Bedrijfsprofiel -dashboard worden weergegeven, zijn niet erg secuur. Zo wordt het aantal keer dat je bedrijf wordt gebeld alleen weergegeven voor het aantal keer dat er direct gebeld is via je kennisvenster met een mobieltje.

Ook het aantal keer dat je bedrijf gevonden wordt, zijn geen harde cijfers. Maar dat is in het veel uitgebreidere Google Analytics ook niet het geval. Het geeft over de langere termijn wel mooi de algemene trends neer.

Bij bedrijven waarvoor ik het Google Bedrijfsprofiel-beheer verzorg, kun je heel mooi zien wanneer zij een promotie hebben lopen. Op dat moment gaat het aantal keer dat het desbetreffende bedrijf op zijn eigen naam wordt gezocht, direct omhoog.

Dat is informatie waar je wat mee kunt.

Een wel zeer bruikbare grafiek is de tabel met zoekwoorden. Deze lijst geeft aan welke zoekwoorden mensen hebben ingetypt waarbij je bedrijf te zien is geweest in Google.

Zeker wanneer het aantal zoekwoorden oploopt, kun je daar handige contentideeën uithalen voor het optimaliseren van de SEO voor je website en het verder optimaliseren van je Local SEO.

Google Maps AR en AI

16. Door het optimaliseren van je Bedrijfsprofiel neemt niet alleen de kans toe dat jouw bedrijf beter gevonden wordt in Google, maar ook in Google Maps. Zeker in gebieden waar veel van dezelfde en dus concurrerende ondernemingen te vinden zijn, heeft een goede vindbaarheid in Google Maps zo zijn voordelen.

17. Google denkt steeds meer ‘mobile first’. Het alsmaar groeiende gebruik van mobiele telefoons heeft ertoe geleid dat de zoekmachine bij mobiele zoekopdrachten zich nog meer focust op lokale informatie. Daar speelt een goede zichtbaarheid in Google Maps een belangrijke rol bij.

18. Google heeft de gegevens van Google Maps via een API beschikbaar gesteld aan derden. Wanneer zij gebruik maken van de data die op Google Maps te vinden is, dan wil je dat jouw bedrijfsinformatie compleet is. Dat doe je door het beheren van je informatie in Google Bedrijfsprofiel.

19. De kunstmatige intelligentie (ai) van Google wordt steeds sterker. Zo kun je via Google Lens een foto maken van je bedrijfsgebouw en Google zoekt aan de hand van die foto de bijbehorende informatie op. Om dat te kunnen doen is het noodzakelijk dat jouw foto’s en jouw gegevens overeenkomen met de werkelijkheid.

20. Met Google Maps AR (artificial reality) gaat Google nog een stap verder. Je kunt nu al wandelend, direct aanwijzingen krijgen over je omgeving. Jouw bedrijfsinformatie kan direct in beeld verschijnen wanneer de persoon met zijn of haar mobieltje langs je pand loopt.

De toekomst van Google Bedrijfsprofiel

21. Google zal constant blijven vernieuwen om de aandacht van de consument vast te kunnen houden. Een groot deel van die vernieuwingen zullen van invloed zijn op het vindbaar zijn of blijven van je onderneming.

Het managen van uw Google Bedrijfsprofiel blijft daarom van strategisch belang voor jouw onderneming.

Wil je professionele hulp bij het beheren van je Google Bedrijfsprofiel?

Dan zijn onze Local Marketing-pakketten een goede oplossing.

Mobiele versie afsluiten