Update: Vanaf november 2021 heet Google Mijn Bedrijf voortaan Google Bedrijfsprofiel. Vanaf die datum spreken we dus van Google Bedrijfsprofiel management.
Wat is Google Mijn Bedrijf management?
Google Mijn Bedrijf management is het beheren en optimaliseren van een Google bedrijfsvermelding. Het resultaat is dat het betrokken bedrijf online beter gevonden kan worden in de lokale zoekresultaten en zo zicht krijgt op het maken van meer omzet. Daarnaast kan het bedrijf via Google direct communiceren met zijn bestaande en potentiële nieuwe klanten.
GMB-management, zoals het ook wel wordt genoemd, is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van een succesvolle marketingstrategie.
Vanuit het Google Mijn Bedrijf account wordt zowel de Google bedrijfsvermelding als de Google Maps vermelding van een onderneming beheerd.
11 redenen om direct met Google Mijn Bedrijf management aan de slag te gaan
De Google bedrijfsvermelding is bij veel bedrijven de meest onderbelichte online aanwezigheid die ze in hun portefeuille hebben.
Het komt helaas regelmatig voor dat men niet eens weet dat Google voor het bedrijf een bedrijfsvermelding heeft aangemaakt. Laat staan dat die geoptimaliseerd en beheerd wordt.
Maar of u nu bijvoorbeeld eigenaar bent van een lokale snackbar, een regionaal opererend advocatenkantoor, een groothandel of een internationale winkelketen, er komt een moment dat uw klanten uw Google bedrijfsvermelding bezoeken en raadplegen.
Dan is het wel zo handig dat uw vermeldingen goed gemanaged worden en geoptimaliseerd zijn om uw klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.
We geven u hier 11 redenen waarom Google Mijn Bedrijf management voor uw onderneming of organisatie belangrijk is.
1. Google is uw nieuwe homepage
Het was de Amerikaan Mike Blumenthal die in het voorjaar van 2017 voor het eerst sprak over ‘Google as the new homepage’.
Niet dat de homepage van uw eigen website er niet meer toe doet. Maar gebruikers van Google’s zoekmachine vinden steeds vaker het antwoord op hun zoekvragen direct op de eerste pagina.
De noodzaak om vervolgens door te klikken naar uw website neemt hierdoor steeds verder af.
Uit een onderzoek, dat werd geïnitieerd door Spark Toro in samenwerking met Jumpshot, blijkt dat van alle zoekacties die gestart worden in Google, net iets meer dan de helft daarvan niet leidt tot een vervolgklik.
Een heel eenvoudig voorbeeld hiervan is het zoeken van een telefoonnummer van een bedrijf.
Stel u wilt een award uitreiken aan uw meest klantgerichte collega van het jaar. Het moet een bijzondere award worden dus gaat u in Google op zoek naar het telefoonnummer van ViveleDon.
Vervolgens ziet u zowel apart als in de getoonde Google bedrijfsvermelding, het telefoonnummer in beeld.
Heeft u gezocht op uw mobiele telefoon, dan hoeft u alleen maar op ‘bellen’ te drukken en u maakt direct contact met ViveleDon. Zit u echter op kantoor achter uw desktop dan is de kans groot dat u het telefoonnummer gebruikt dat Google u toont om te bellen.
Ook voor het vinden van openingstijden of het plannen van de te rijden route voor een bezoek heeft Google veelal het juiste antwoord. Daar heeft u de eigen website van het desbetreffende bedrijf echt niet meer voor nodig.
In dit licht is Google uw nieuwe homepage voor uw bedrijf.
Dat betekent overigens niet dat u geen eigen website meer nodig heeft. Zeker niet. Maar de rol van uw website is wel onderhavig aan verandering.
2. Klanten zijn in Google actief op zoek naar informatie
De interesse en de koopbereidheid van de mensen die op zoek zijn in Google naar een bedrijf of producten en diensten zoals die van u, zijn van een heel andere orde dan van mensen die uw advertenties of socialmediaberichten voorbij zien komen.
Het zijn misschien wel veel minder mensen dan het aantal mensen dat uw advertenties en berichten te zien krijgen, maar ze zijn al veel verder in het aankoopproces.
Zij zijn immers met een zekere intentie op zoek naar meer informatie. De kans dat zij overgaan tot een transactie is bij deze groep een stuk hoger. Dat maakt ze bijzonder waardevol.
3. Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te kunnen maken
Wanneer iemand nog in een voorbereidende fase zit in de zoektocht naar het juiste bedrijf om mee in zee te gaan, dan kunnen kleine details een groot verschil maken.
Google Mijn Bedrijf management kan daarin een belangrijke rol spelen. Ik zal u daarvan een mooi voorbeeld geven.
Hieronder ziet u twee vermeldingen van twee advocatenkantoren in Rotterdam in Google Maps.
Bij de eerste vermelding wordt alleen een foto getoond van de straat waar dit kantoor gevestigd is. De openingstijden ontbreken en er is ook geen link naar een website.
Bij het tweede kantoor worden meerdere foto’s weergegeven, alle data kloppen en er is een mogelijkheid om door te klikken naar de website van het desbetreffende kantoor.
We zullen het met elkaar eens zijn dat het tweede kantoor op basis van deze gegevens de beste eerste indruk maakt. De kans dat het tweede kantoor de cliënt eerder binnenhaalt, is dan ook zeer waarschijnlijk te noemen.
Google geeft zelf aan dat uit hun onderzoek blijkt dat bedrijfsvermeldingen met foto’s, 30% meer telefoontjes krijgen.
Het plaatsen van voldoende foto’s zou dus voor iedere ondernemer een onderdeel moeten zijn
van de Google Mijn Bedrijf managementstrategie.
4. Optimalisatie vergroot de online vindbaarheid van uw bedrijf in uw regio
Een onderdeel van Google Mijn Bedrijf management is het optimaliseren van uw vermelding voor het goed vindbaar maken van uw bedrijf via het lokale algoritme van Google.
Samen met het optimaliseren van de vindbaarheid van uw website, is Google Mijn Bedrijf een belangrijke bouwsteen voor Local SEO.
Zeker wanneer uw bedrijf in de nabijheid zit van veel van uw directe concurrenten, dan kan de optimalisatie van uw Google bedrijfsvermelding en uw website het verschil maken of u wel of niet in de lokale zoekresultaten te vinden zult zijn.
Daarbij geldt overigens niet altijd het recht van de grootste, de meest bekende of het bedrijf met het hoogste budget.
5. Iedereen kan uw informatie aanvullen en wijzigen
De Google bedrijfsvermeldingen zijn veelal door Google zelf gegenereerd. Dat is gebeurd op basis van alle informatie die zij online over uw bedrijf hebben kunnen vinden.
Die informatie is aangevuld en gecontroleerd op basis van de informatie die zij verzameld hebben door met een auto voorzien van camera’s door uw straat te rijden voor Google Maps.
Daarnaast heeft Google een heel leger aan zogenoemde Local Guides. Iedereen kan zich aanmelden als Local Guide en vervolgens alle informatie die op Google aanwezig is aanvullen, veranderen en verbeteren.
Op die manier hoopt Google zijn gebruikers de meest actuele en meest accurate informatie voor te kunnen schotelen. Daar zit echter wel een schaduwkant aan.
Uw bedrijfsinformatie is heel makkelijk aan te passen. Zo makkelijk zelfs dat daar misbruik gemaakt van kan worden.
Een klein voorbeeldje.
Hieronder ziet u de bedrijfsvermelding van het Stadhuis in Rotterdam.
Nadat u op ‘Bewerking voorstellen’ heeft geklikt, is het een fluitje van een cent om voor te stellen om het stadhuis om te dopen naar een hotel met warmwaterbron, inclusief bijbehorende website.
Nu zal Google natuurlijk niet zomaar deze vermelding wijzigen. Als het goed is, wordt bovendien deze Google bedrijfsvermelding door een ambtenaar gemanaged die in de gaten houdt of er wijzigingen in de vermelding worden aangebracht.
Maar als die ambtenaar er niet is, dan is het met een beetje handigheid zeker niet onmogelijk om de wijzigingen erdoor te krijgen.
Nu is dit als een grappig voorbeeld bedoeld. Natuurlijk gaan we dat niet echt doen.
Maar wat als het uw eigen bedrijf is waarvan heel langzaam en heel subtiel alle gegevens worden gewijzigd? Dan is het natuurlijk helemaal niet zo grappig meer.
Een kwaadwillende concurrent zou op deze manier er zomaar met een deel van uw opdrachten vandoor kunnen gaan. Helaas komt dat, op verschillende manieren, vaker voor dan u nu denkt.
Dan is Google Mijn Bedrijf management ineens helemaal niet meer zo’n gek idee, toch?
6. Google Mijn Bedrijf is steeds meer een communicatie- en promotiekanaal
Google zet hoog in met Google Mijn Bedrijf. Er worden constant nieuwe functies en mogelijkheden toegevoegd die per bedrijfscategorie kunnen verschillen.
Bedrijven krijgen van Google de mogelijkheid om te communiceren met hun klanten en hun producten en/of diensten, al dan niet betaald, te promoten.
Het gebruik maken van betaalde advertenties kan zijn plaats hebben in een promotiecampagne, maar daar gaat het in dit artikel verder niet over.
7. Reviews beïnvloeden uw geloofwaardigheid, vindbaarheid en omzet
Wanneer je aan een volle zaal met ondernemers zou vragen om hun hand op te steken wanneer zij bij het zoeken naar een nieuwe leverancier, ook kijken naar de reviews van die leverancier op Google, dan zal waarschijnlijk het overgrote deel van de handen omhooggaan.
Als je vervolgens vraagt wie die reviews serieus neemt, dan zullen nog steeds een groot aantal handen omhooggaan.
Wanneer je daarna vraagt wie voor zijn eigen bedrijf actief met reviews aan de slag is, dan zullen er hoogstwaarschijnlijk nog maar heel erg weinig handen overblijven. Daar zit iets vreemds in.
Reviews spelen immers een belangrijke rol in de manier waarop een bedrijf op ons overkomt.
In Google Mijn Bedrijf management is het verkrijgen, beheren en reageren op reviews een belangrijk onderdeel. Het reageren op reviews, zowel positief als negatief, laat zien dat u uw klanten serieus neemt.
Google reviews dragen ook bij in het beter vindbaar maken van uw bedrijfsvermelding. In Google Maps kun je zelfs bedrijven in de buurt sorteren op de hoogte van hun ranking.
Wanneer u veel reviews ontvangt, is het ook mogelijk om uit die reviews belangrijke performance data van uw bedrijf te halen.
8. Promotie van uw producten en diensten via Google Mijn Bedrijf management
In uw Google bedrijfsvermelding is het mogelijk om permanent producten, productcategorieën en diensten te promoten. In tegenstelling tot de producten, worden de diensten tot op heden alleen op uw mobiel worden vertoond.
Vanaf de producten en productcategorieën kunnen bezoekers doorklikken naar een productpagina binnen uw Google bedrijfsvermelding. Daar aangekomen kunnen de klanten u direct bellen of doorklikken naar uw eigen site.
Goed gekozen productfoto’s geven uw bedrijfsvermelding een professionele uitstraling. Bovendien kunnen ze direct bijdragen aan het verhogen van uw omzet.
9. Iedereen kan u vragen stellen en antwoorden
De Q&A-sectie in de Google bedrijfsvermelding is een bijzondere sectie. Deze is namelijk voor iedereen vrij toegankelijk in de zin dat iedereen een vraag kan stellen, maar ook kan beantwoorden.
Dat kan tot hele vreemde situaties leiden waar je als bedrijf echt niet op zit te wachten.
Als voorbeeld kijken we naar het prachtige WTC gebouw in Rotterdam waar 8 vragen gesteld zijn.
De meest prominent in beeld verschijnende vraag op de bedrijfsvermelding van het WTC gebouw is de vraag ‘Is het World Trade Centre koel? De vragensteller heeft die vraag vervolgens ook zelf beantwoord met ‘Ja en er is pizza met ananas’.
De vraag wordt ook nog door iemand anders beantwoord met ‘Wanneer er geen brand is, is het qua temperatuur prima vol te houden.’
Nu zijn dit onschuldige vragen van flauwe grappenmakers, maar helpen doet het niet. Met een paar kleine ingrepen zou deze vraag zeker niet op zo’n prominente plaats terechtgekomen zijn.
Uit het feit dat de overige legitieme vragen niet beantwoord zijn door iemand van het WTC zelf, lijkt het er sterk op dat de Google bedrijfsvermelding niet actief gemanaged wordt.
Mist u orders?
Regelmatig zie ik Q&A-secties waar mensen vragen stellen die, als ze beantwoord zouden worden door het bedrijf, extra omzet zouden opleveren. Maar de vragen worden maar zelden door de bedrijven zelf beantwoord.
Dat mensen, die wel de moeite nemen om de vragen te beantwoorden, vervolgens de klant naar de concurrent sturen, moeten ze dan maar voor lief nemen. Ook dat zien we gebeuren.
Vooral bij bekende bedrijven en bedrijven met meerdere locaties worden vaker vragen gesteld.
10. Google Posts helpt bij promotie en meer zichtbaarheid
Met Google Posts is er een socialmediafunctie toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf. Bedrijven kunnen posts plaatsen die 7 dagen lang, openlijk zichtbaar blijven in de bedrijfsvermelding.
Na die 7 dagen zijn de posts terug te vinden onder de posts of updates tab. Uitzondering op die regel zijn evenementen-posts die zichtbaar blijven zolang het evenement voortduurt.
Posts zijn een perfecte manier om een advertentie voor een product, dienst of evenement in je bedrijfsvermelding te plaatsen. Ook kun je met posts meer informatie verschaffen over actualiteiten die gaande zijn binnen uw bedrijf.
Het grote gevaar met Google Posts is dat mensen zich blindstaren op het aantal mensen dat de berichten ziet. Die zijn namelijk veel lager dan bijvoorbeeld op Instagram.
Waar men dan aan voorbijgaat is het feit dat de posts in Google veelal bekeken worden door mensen met een geheel andere koopintentie. Ze zijn actief op zoek. Anders zouden ze uw bedrijfsvermelding waarschijnlijk niet bekeken hebben.
11. Google Maps is zoveel meer dan alleen een routeplanner
Vanuit uw Google Mijn Bedrijf panel kunt u ook de gegevens van uw Google Maps vermelding aanpassen. Google Maps wordt dagelijks door heel veel mensen gebruikt om te navigeren.
Maar Google heeft grote plannen met Maps. Naast een routeplanner wordt het ook steeds meer een plek waar je nieuwe bedrijven kunt ontdekken en kunt gaan volgen.
Wanneer een bedrijf vervolgens een Google Post plaatst, dan worden die in de Google Maps app vertoond. Om mensen te verleiden om het bedrijf te gaan volgen, kunnen bedrijven een eenmalige aanbieding doen die alleen wordt aangeboden aan volgers van het bedrijf.
De Google Maps app wordt zo langzamerhand een mix tussen een routeplanner en een socialmediaplatform.
Een extra reden voor Google Mijn Bedrijf management
Google is bijna net zo veranderlijk als het weer. Regelmatig worden er nieuwe functies toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf. Maar kijk er ook niet van op, dat diezelfde functies een tijd later weer verplaatst, veranderd of zelfs helemaal verdwenen zijn.
Sommige van die veranderingen kunnen uw zichtbaarheid vergroten en andere vragen van u actie om uw bestaande zichtbaarheid te behouden of te verbeteren. Dat is nu eenmaal hoe het is.
Log dus regelmatig in bij uw Google Mijn Bedrijf account en controleer of alles nog 100% in orde is. Mensen kunnen uw instellingen veranderen, maar Google ook.
Keaton Helpt
Ziet u nu het belang in van Google Mijn Bedrijf management, maar wilt u liever uw eigen tijd vrijhouden voor zaken waar u echt goed in bent, neemt u dan contact met ons op.
We helpen u graag. Ook als uw bedrijf meerdere locaties heeft.