Google en social media, geen gelukkig huwelijk. Of nu toch wel?
De woorden Google en social media zijn tot voor kort geen succesvolle combinatie gebleken. Ondanks dat Google+ onder een aantal special interest groepen wel degelijk een bestaansrecht heeft, lijkt Google+ geen enkele bedreiging voor welk socialmediabedrijf dan ook.
Daarmee is Google+ alweer het vierde socialmediaplatform van Google dat het niet lijkt te gaan redden.
Google blijft leren
Wel een succesvol onderdeel van Google+ waren de Google+ Pages voor bedrijven, nog het beste te vergelijken met een Facebookpagina voor je bedrijf. Een tijdlang moest je vanuit SEO-oogpunt een Google+ pagina aanmaken voor je bedrijf om de vindbaarheid daarvan in Google te vergroten.
De Google+ pagina en je Google Maps vermelding waren toen nog twee verschillende identiteiten. Dat was zeer verwarrend en onlogisch. Gelukkig zijn beide vermeldingen en het beheer daarvan nu samengevoegd in Google Mijn Bedrijf.
Oude Google+ pagina’s blijven vooralsnog in de lucht, maar een nieuwe pagina aanmaken is niet meer mogelijk.
Wordt Google Mijn Bedrijf het socialmediaplatform voor ondernemers?
Daar heeft het alle schijn van. In de strijd met Facebook om de aandacht van de MKB-ondernemer, heeft Google in 2017 op grote schaal een aantal veelbelovende functies toegevoegd aan Google Mijn Bedrijf.
Google Posts
Allereerst is het nu mogelijk om berichten toe te voegen aan je bedrijfsvermelding. Deze berichten worden door Google Posts genoemd en kunnen worden gevonden in Google zoeken en Google Maps.
Met die Posts kun je vanuit je bedrijfsvermelding in Google direct de aandacht pakken van mensen die op zoek zijn naar een bedrijf zoals dat van jou.
Posts kunnen vanuit het bericht direct worden gedeeld op Facebook, Twitter en zelfs op Google+ of via e-mail.
Vanuit een Post kun je mensen direct doorsturen naar je website via een handige knop onderaan je bericht. Reageren op je bericht kunnen mensen niet.
Een Post blijft zeven dagen direct zichtbaar op je bedrijfsvermelding. Na die zeven dagen wordt een Post opgeslagen onder de Post Tab. Een functie die voorlopig alleen te vinden is op een smartphone of tablet.
Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen dat Posts positieve invloed hebben op je lokale vindbaarheid. Google is in mijn ogen echter koploper in het inhoudelijk beoordelen van teksten en foto’s. Het zou mij dan ook niet verbazen dat Google Posts gebruikt om een bedrijf nog beter te kunnen begrijpen en te beoordelen op relevantie.
Vragen stellen via Google Mijn Bedrijf
Mensen kunnen ook in het openbaar vragen stellen op je bedrijfsvermelding in Google. De bedoeling van Google is dat iedereen antwoord kan geven. Dus niet alleen de bedrijfseigenaar.
Daarmee biedt Google de mogelijkheid om een community op te bouwen rondom een bedrijf.
Dat daar voor bedrijven risico’s aan vastzitten staat buiten kijf.
Je kunt je voorstellen dat er wel hele vreemde vragen gesteld kunnen worden. Maar gaat dat niet op voor elk socialmediaplatform?
En mocht je tot op heden nog geen enkele notie hebben van mogelijke vragen die online zijn gesteld, dan is dat niet gek. Vooralsnog krijgt je zelfs in Google Mijn Bedrijf geen enkele melding van gestelde vragen. Alleen wanneer je naar je eigen bedrijfsvermelding in Google gaat, kun je ze vinden en erop reageren.
Hopelijk wordt dat spoedig veranderd en kun je direct antwoorden op alle gestelde vragen.
Google Mijn Bedrijf blijft doorontwikkelen
In Amerika is het voor mensen al mogelijk om vanuit je Google Mijn Bedrijf vermelding direct een tekstbericht te versturen. Het zal niet lang meer duren voordat die functie ook naar Nederland komt.
Het lijkt er sterk op dat Google serieus aan de slag gaat met het verder ontwikkelen van Google Mijn Bedrijf. Het feit dat je nu direct vanuit Google in interactie kunt gaan met je klanten biedt enorme kansen.
Wij helpen je graag bij het omzetten van die kansen in harde resultaten.