Wat is online meeverhuizen?
Online meeverhuizen is het stroomlijnen van je online bedrijfsgegevens bij een bedrijfsverhuizing. Daarmee zorg je ervoor dat je bedrijfsgegevens op de belangrijkste websites met elkaar overeenkomen en geen verwarring kunnen veroorzaken bij je klanten.
Een bedrijfsverhuizing is altijd een hele onderneming. Los van de verhuizing zelf, is het regelen van alle randzaken rondom de verhuizing een hele klus.
Daarbij worden bij de verhuizing van de online aanwezigheid, figuurlijk nogal eens wat dozen achtergelaten op het oude adres. Dat kan je online vindbaarheid schaden.
Het komt bovendien nogal knullig over als je bedrijfsgegevens op de diverse online platformen niet op elkaar aansluiten. In het allerslechtste geval kan je dat zelfs klanten gaan kosten.
In 9 stappen je bedrijf succesvol online mee verhuizen
Met deze 9 stappen zorg je ervoor dat tijdens je bedrijfsverhuizing jouw bedrijf online meeverhuist
1. Website adresgegevens aanpassen
Bij het verhuizen van je bedrijf naar een nieuwe locatie, wordt de aanstaande bedrijfsverhuizing veelal ruim van te voren aangekondigd. Het is dan een simpele handeling om op de dag van de verhuizing, de oude adresgegevens te vervangen voor de nieuwe.
Gelukkig gaat dit maar zelden fout.
Voor het succesvol online meeverhuizen van je onderneming, is het aanpassen van je adresgegevens op je website het startpunt. Doe dat eerst voordat je verder gaat.
2. Google Bedrijfsprofiel adresgegevens wijzigen
Het komt regelmatig voor dat de adresgegevens op het profiel niet worden aangepast aan de nieuwe locatie. Het bedrijfsprofiel speelt echter een belangrijke rol bij het goed vindbaar maken van je bedrijf. Zowel online als offline.
Wanneer iemand in Google een zoekterm invoert met je bedrijfsnaam gevolgd door adres, dan worden in Google direct de adresgegevens getoond die op je Google Bedrijfsprofiel staan. Ongeacht wat er op je website staat.
Nadat je het nieuwe adres op je website hebt veranderd, zou dit je tweede stap moeten zijn.
3. Google Maps
Wanneer je bedrijf een Google Bedrijfsprofiel heeft, dan sta je vrijwel zeker ook op Google Maps. Die twee zijn aan elkaar gekoppeld.
Omdat veel mensen Google Maps gebruiken als navigatie, is het juist weergeven van je nieuwe adresgegevens van groot belang. Je wil iemand toch niet naar je oude adres laten rijden?
Wanneer je de adresgegevens op je bedrijfsprofiel aanpast, dan worden deze vrijwel 1 op 1 overgenomen in Google. Controleer na een dag of Google Maps de gegevens juist heeft overgenomen.
Controleer ook of je Google Maps pin op de juiste positie staat. Er is niets zo vervelend dan je bezoekers naar de achterkant van je bedrijf te sturen.
4. Apple Maps
Niet ieder bedrijf staat automatisch op Apple Maps, zoals dat bij Google meestal wel het geval is. Apple had geen gelukkige start bij het lanceren van zijn kaarten. De kwaliteit liet heel wat te wensen over. In de afgelopen jaren is er gelukkig heel veel verbeterd.
Het verhuizen van je bedrijf is een goed moment om je bedrijf op Apple Kaarten, de officiële Nederlandse naam, te zetten. Mocht je die al hebben, verzeker je er dan van, dat ook hier de juiste adresgegevens te vinden zijn.
5. Yelp & Foursquare
Zowel Yelp als Foursquare zijn zogenaamde Local Service Providers. Beide hebben hun eigen databank met locatiegegevens van bedrijven.
Die gegevens worden zowel door Apple als door Microsoft Bing gebruikt om hun kaarten te voorzien van meer content. Het is dan ook zeer verstandig om ervoor te zorgen dat je bedrijfsgegevens correct op beide websites staan vermeld.
Local Start pakket
Klanten van onze Local Marketing pakketten hoeven zich geen zorgen te maken. Zodra de verhuizing afgerond is, worden de bedrijfsgegevens in bovenstaande gevallen allemaal aangepast en gecontroleerd.
6. LinkedIn
Bij de bedrijfspagina’s op LinkedIn heb je ook de mogelijkheid om je adresgegevens in te vullen. Zodra je dit hebt gedaan, wordt er onder info ook een kaart getoond met daarop de exacte locatie van je bedrijf. Zorg er dus voor dat ook hier je nieuwe adres weergegeven wordt.
De kaart die je hier ziet, wordt verzorgd door TomTom in samenwerking met Microsoft.
7. Facebook & Instagram
Misschien denk je dat Facebook en/of Instagram niet zo belangrijk voor je bedrijf zijn. Daar kun je misschien gelijk in hebben, maar realiseer je wel dat je klanten daar mogelijk heel anders over denken.
Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat je nieuwe adresgegevens ook hier correct worden weergegeven.
8. Snapchat
Wanneer jouw bedrijf zich vooral richt op jongeren, dan is het goed om je te realiseren dat Snapchat zijn eigen kaarten gebruikt. Zorg ervoor dat je op zijn minst op Snap Maps te vinden bent en dat je adresgegevens ook daar kloppen.
Volgens Snapchat zelf, heeft het platform in Nederland 4,5 miljoen gebruikers.
9. Verwijzende websites
Online zijn er heel wat websites te vinden die de adresgegevens van je bedrijf weergeven.
Tot een paar jaar geleden was het om Local-SEO-redenen, belangrijk dat op al die websites dezelfde adresgegevens werden weergegeven. Bij het goed vindbaar maken van je website in Google speelt dat, met uitzondering van de eerder genoemde websites, op dit moment steeds minder een rol.
Er zijn echter een tweetal soorten websites waarbij het verstandig is om er wel voor te zorgen dat je nieuwe adresgegevens correct weergegeven worden.
Heel wat bedrijven zijn aangesloten bij keurmerken- of brancheorganisaties. Op die websites worden de aangesloten bedrijven vaak weergegeven met hun naam en adres. Dat helpt bij het vergroten van je zorgvuldig opgebouwde imago van betrouwbaarheid.
Het ontbreken van de juiste adresgegevens doet daar flink aan af.
Wanneer naast de verkeerde adresgegevens ook een link naar je bedrijfswebsite wordt getoond, helpt dat je ook niet bij het opbouwen van duidelijkheid in de ogen van Google.
Met een paar mailtjes naar de juiste persoon moet dat eenvoudig op te lossen zijn.
Heel veel succes op je nieuwe locatie!
P.S. Mocht je online nog wat handjes kunnen gebruiken, neem dan gerust contact op.