Oplichters nemen telefoonnummer Google Bedrijfsprofiel over
Het was niet Google en het waren ook niet de vliegtuigmaatschappijen zelf, die ontdekten dat oplichters hun telefoonnummers in hun bedrijfsprofiel hadden overgenomen.
De poging tot oplichting kwam in de zomer van 2023 aan het licht door een oplettende reiziger.
De vlucht van Shmuli Evers met Delta Airlines, vanaf JFK New York naar Florida, werd geannuleerd wegens slecht weer. Om alsnog te kunnen vetrekken, belde hij via het telefoonnummer in het bedrijfsprofiel van Delta Airlines, naar de helpdesk.
Tenminste, dat dacht hij.
Gedurende zijn interactie met de helpdesk, kreeg Evers een raar gevoel op het moment dat hem gevraagd werd om voor zijn omgeboekte ticket, een enorme meerprijs te betalen.
Hij beëindigde het gesprek en ontdekte dat het telefoonnummer waar hij contact mee had opgenomen, niet overeenkwam met het telefoonnummer op de website van Delta.
Van zijn bevindingen deed hij uitgebreid verslag op Twitter/X.
Hij ontdekte dat Delta niet het enige luchtvaartmaatschappij was waar oplichters de telefoonnummers hadden veranderd. Dat gebeurde ook bij American Airlines, South West Airlines, Air France JFK, Qantas, ITA Airways en Turkish Airlines.
Zijn tweets werden opgepikt door CNN en de Washington Post, die daar verslag van deden op hun website.
Wie beheert en controleert de data in je Google Bedrijfsprofiel?
Google maakt onder andere gebruik van crowdsourcing voor het maken van hun bedrijfsprofielen.
Iedereen met een Google-account kan de informatie in een Google bedrijfsprofiel controleren, aanvullen of veranderen.
Je kunt voor een onderneming die nog niet op Google te vinden is, zelf een nieuw bedrijfsprofiel aanmaken. Een bestaand bedrijf als permanent of tijdelijk gesloten melden, behoort ook tot de mogelijkheden, zelfs als dat in de praktijk helemaal niet het geval is.
Dat daar zo nu en dan misbruik van wordt gemaakt, lijkt een door Google ingecalculeerd risico.
Melding van gegevenswijziging
Op het moment dat er informatie wordt gewijzigd in een bedrijfsprofiel door iemand anders dan de beheerder(s) zelf, wordt er (meestal) een e-mail verstuurd naar het e-mailadres dat gekoppeld is aan het profiel.
Helaas is dat bij veel bedrijven een Gmail-adres waar vrijwel niemand meer op inlogt, nadat het bedrijfsprofiel eenmaal is aangemaakt. Dat wordt ook wel “Set and Forget” genoemd.
De wijzigingen in het bedrijfsprofiel worden dan echter ongezien doorgezet, met mogelijk zeer vervelende gevolgen. Dat mag na dit praktijkvoorbeeld wel duidelijk zijn.
Hoe bewaak je de data van je Google Bedrijfsprofiel?
Zorg er allereerst voor dat je weet aan welk e-mailadres jouw bedrijfsprofiel gekoppeld is. Dat kun je heel eenvoudig ontdekken door naar je bedrijfsprofiel te gaan en op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf’ te klikken.
Dan kom je in een nieuw veld terecht waar je een hint krijgt over welk e-mailadres gekoppeld is. Komt dat e-mailadres je bekend voor, log dan regelmatig in op dat account om te zien of er wijzigingsmeldingen zijn verstuurd.
Herken je dat e-mailadres niet, dan krijg je ook suggesties om weer toegang te krijgen tot je bedrijfsprofiel.
Wanneer je in dat geval gevraagd wordt om een nieuw e-mailadres te kiezen, kies dan een e-mailadres waar je iedere dag gebruikt van maakt. Dan is de kans veel groter dat je een wijzigingsmail eerder op zult merken.
Voor het aanmaken van een Google-account kun je gerust gebruik maken van je eigen e-mailadres. Dat hoeft geen Gmail te zijn.
Ondernemers die gebruik maken van onze Local Marketing pakketten, hoeven niets te doen. Al vanaf het Local Marketing Start pakket, is Google Bedrijfsprofiel Bewaking een vast onderdeel van Google Bedrijfsprofiel Management.
Belang van je Google Bedrijfsprofiel
Het Google Bedrijfsprofiel van je onderneming is voor veel mensen het eerste, en vaak ook het enige, directe contact met jouw organisatie of bedrijf. Het is als het ware je tweede homepage.
Ga daar dus zorgvuldig mee om en regel dat er goed toezicht op wordt gehouden.