Zo verhoog je het organisch bereik op Facebook
Het organisch bereik van berichten op Facebookpagina’s loopt steeds verder terug.
Er zijn echter nog steeds vele Facebookpagina’s waarvan het organisch bereik vrij eenvoudig de 70 procent passeert. Daarbij blijkt de omvang van het aantal volgers geen rol te spelen.
Helaas zijn er ook veel Facebookpagina’s waarbij dit bereik hopeloos laag blijft. Mocht dat voor jou het geval zijn, dan krijg je hier 5 tips om het organisch bereik van jouw Facebookberichten te vergroten of nog verder uit te bouwen.
Tip 1. Facebook is de baas.
Accepteer dat Facebook de baas is op Facebook. Er is geen enkele zekerheid dat wat vandaag de norm is, morgen nog steeds voor je zal werken. Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op Facebook en pas, wanneer noodzakelijk, het gebruik van je Facebookpagina aan.
Lang niet alle berichten die jij op je Facebookpagina plaatst, worden ook daadwerkelijk aan anderen getoond. Facebook bepaalt aan de hand van een algoritme wat voor soort berichten de voorkeur krijgt boven andere berichten.
Op dit moment (eind 2016) zal een Facebook Live uitzending een veel groter organisch bereik hebben dan een bericht met alleen een foto en tekst. Pas het soort berichten dat je plaatst dus aan op wat Facebook graag wil dat je plaatst op dat moment. Daarmee verhoog je direct het organisch bereik.
Tip 2. Stop met Like, deel en winacties.
Doe jezelf een plezier en stop met al die Like, deel en winacties. Een goed gemaakte Like, deel en winactie kan voor dat bericht een enorm groot organisch bereik lijken te hebben, maar het is de zekere dood voor je bereik op de lange termijn.
Wanneer je iets kunt winnen zonder een lot te kopen, is niemand te beroerd om aan jouw Like, deel en winactie mee te doen. Immers: niets gewonnen, niets verloren. Gratis is nu eenmaal het toverwoord.
Maar de kans dat iemand die zo een volger van jouw Facebookpagina wordt, op een later tijdstip nog steeds in interactie blijft gaan met jouw pagina is gering.
Vervolgens ziet het algoritme van Facebook dat jouw nieuwe volgers geen interactie hebben met de berichten die jij op jouw pagina plaatst. Facebook concludeert vervolgens dat jouw berichten kennelijk helemaal niet zo interessant zijn voor die volger en plaatst ze niet meer in zijn of haar tijdlijn. Zeg maar dag tegen je bereik!
Een aantal jaren geleden kreeg een hoog percentage van al jouw volgers vrijwel alle berichten te zien die je op je pagina plaatste. Destijds had het opbouwen van een zo groot mogelijk aantal volgers dan ook de hoogste prioriteit.
Enkele van die Facebookpagina’s hebben nog steeds enorme aantallen volgers. Maar omdat die volgers vrijwel massaal geen interactie meer hebben met die pagina’s, is het organische bereik in rap tempo terug aan het zakken naar het nulpunt.
Zo ken ik een hotel dat door het inzetten van vele Like, deel en winacties in één jaar tijd het aantal volgers van ongeveer tienduizend naar maar liefst achttienduizend volgers heeft laten groeien.
Wanneer zij nu een bericht plaatsen dat geen Like, deel en winactie is, zie je dat het aantal interacties vaak niet boven de 200 uitkomt. Dat betekent niet veel goeds voor hun organisch bereik.
Tip 3. Het is geen 2007 meer.
Stop met marketing alsof het nog steeds 2007 is. Facebook is een social-mediaplatform en geen radio/tv-zender of krant waar je een advertentie in plaatst en vervolgens gaat zitten wachten op wat er gaat gebeuren.
Veel ondernemers en bedrijven plaatsen nog steeds berichten op Facebook alsof ze een advertentie plaatsen in de lokale weekbladen. Die berichten zijn soms letterlijk dezelfde advertenties die in de krant worden gezet. Er zijn maar weinig mensen die in interactie gaan met dergelijke berichten.
Interactie is misschien wel de heilige graal van Facebook en andere social-mediaplatforms die gebruik maken van een voorsorterend algoritme. Wanneer mensen in interactie gaan met de door jou geplaatste content, dan zijn dat positieve signalen voor het algoritme.
Interacties zorgen ervoor dat het algoritme een nieuw bericht met vergelijkbare content, ook de volgende keer aan de reagerende volgers zal tonen. Bovendien worden de reacties van jouw volgers ook aan de vrienden van diezelfde volgers getoond. Een interactie is dus van groot belang voor het organisch bereik.
Wanneer jouw content zo goed is dat mensen ook nog eens die content met hun vrienden op Facebook gaan delen, dan kan het organisch bereik in een rap tempo enorm toenemen.
Tip 4. De kijker bepaalt wat goed is, niet jij.
Het is een waarheid als een koe, dus plaats je kijkers op de voorgrond bij het creëren van content.
Helaas zijn veel Facebookpagina’s niet meer dan enorme roeptoeters. ‘Kijk ons eens goed bezig zijn’ is de strekking van veel berichten. Op dat soort berichten zit buiten misschien je familie en je leidinggevende, echt niemand te wachten.
Op Facebook zoeken mensen nuttige informatie, antwoorden op hun vragen of willen ze vermaakt worden. En wat daarbij goed is, wordt bepaald door de mensen zelf. Niet door wat jij zo graag wilt vertellen of hen door de strot wilt duwen.
Content die mensen geeft wat zij zoeken, krijgt meer aandacht, daar zal beter op gereageerd worden en die zal hoogstwaarschijnlijk een groter organisch bereik behalen.
Je volgers zijn mensen van vlees en bloed en geen robotten of bedrijven. Maak je berichten dus zo menselijk mogelijk en reageer op reacties op jouw berichten. Laat merken dat er aan de andere kant van het scherm ook gewoon een mens zit.
Tip 5. Timing.
Om een Facebookbericht een kans te geven op een zo’n groot mogelijk organisch bereik, is het moment van plaatsen ook van belang.
Je kunt je voorstellen dat een bericht dat om twee uur ’s nachts geplaatst wordt, door minder mensen bekeken zal worden dan om zeven uur ’s avonds. Hoe minder vaak een bericht gezien wordt, des te kleiner de kans is dat veel mensen met dat bericht in interactie zullen gaan. En zoals eerder gezegd, is interactie een belangrijk onderdeel van organisch bereik op Facebook.
In de statistieken van je Facebookpagina kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers op Facebook actief zijn. Maar dat is niet het hele verhaal. Op een mobiele telefoon kun je de hele dag ingelogd zijn op Facebook, maar dat wil helemaal niet zeggen dat jouw aandacht daar dan ook is.
Iemand die om half zes ’s avonds ingelogd is, kan tegelijkertijd achter het stuur zitten van zijn auto. Niet de beste plek om op jouw bericht te reageren zou je zeggen.
Door te testen met verschillende tijdstippen op verschillende dagen kun je uitvinden wat voor jouw pagina de beste momenten zijn om een bericht te plaatsen. Maar zelfs als je daar enige lijn in kunt ontdekken, zul je rekening moeten houden dat het niet altijd loopt zoals je verwacht had. Zowel positief als negatief.
Vakanties, het weer, grote sportevenementen of bijvoorbeeld belangrijke nieuwsgebeurtenissen kunnen de aandacht van mensen wegtrekken van Facebook; of tegenovergesteld, juist meer aandacht genereren.
Organisch bereik is absoluut nog springlevend op Facebook. Maar het komt je niet aanwaaien. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen op Facebook, blijf testen en bedien je publiek met wat zij graag van jou willen zien.
*Organisch bereik is het totale aantal unieke personen aan wie je bericht is weergegeven als resultaat van onbetaalde verspreiding. Het organisch bereik percentage is het aantal bereikte unieke personen gedeeld door het aantal volgers van de Facebookpagina x 100%.