Het organisch bereik op Facebook leeft nog steeds. En hoe!
Ik moet gas geven.
Wanneer ik na afloop van de Social Media Week in Rotterdam de A15 oprij, zie ik het gebeuren.
De donkere wolken kleuren steeds feller rood en geel door de ondergaande zon. Ik heb niet veel tijd meer om dit prachtige beeld vast te leggen voor mijn volgers op de Facebookpagina van Rockanje aan Zee. De zee zelf ga ik met dit tempo niet meer halen.
Gelukkig ken ik een mooi punt in de polder van waaruit je de hemel prachtig in beeld kunt krijgen.
Daar aangekomen stop ik snel mijn iPhone in de houder en sluit de microfoon aan. Hoewel het absoluut het verkeerde moment is om op dit tijdstip ‘Live’ te gaan, begin ik toch te filmen. De Facebook Live teller komt niet hoger dan drie schamele volgers die iets meer dan een minuut live met mij meekijken.
Best logisch ook. De meeste mensen hebben rond vijf uur wel wat anders aan hun hoofd dan het kijken naar een ondergaande zon. Maar die zon wacht niet en wat is het hier toch mooi!
Voordat het licht helemaal verdwijnt, schiet ik snel nog even wat foto’s en ga naar huis.
Een uur later hebben 1100 mensen het bericht al bekeken. Vierentwintig uur later zijn dat er 2942. Dat is met 3275 volgers een organisch bereik op Facebook van 89,8 procent. Het filmpje heeft dan 1030 weergaven en 939 unieke kijkers.
Zie je wel, ik ben niet gek.
100 procent organisch bereik op Facebook
De volgende dag plaats ik twee foto’s van diezelfde mooie zonsondergang op de Facebookpagina. Vierentwintig uur later hebben de foto’s een organisch bereik van 70,9 procent. De video die live opgenomen is, heeft dan na achtenveertig uur 100,3 procent organisch bereik op Facebook behaald.
Zowel tijdens de presentaties van de Social Media Week in Rotterdam als op verschillende plaatsen op het internet, krijg je te horen dat het organisch bereik op Facebook niet hoger komt dan één tot twee procent. Daar blijf ik mij over verbazen.
De cijfers van verschillende Facebookpagina’s in mijn beheer en enkele pagina’s waarvan ik de statistieken in mocht zien, vertellen anno november 2016 regelmatig een veel positiever verhaal.
Natuurlijk zie ik ook dat het organisch bereik op Facebook is teruggelopen. Dat is gewoon een feit. Maar dat het organisch bereik op Facebook niet meer zou bestaan is gewoon een fabeltje.
Laat ik je een aantal voorbeelden geven uit mijn eigen ervaring met verschillende Facebookpagina’s.
De Frietvilla
Het eerste voorbeeld is de Facebookpagina van de Frietvilla.
Op het moment van schrijven heeft de Facebookpagina van Snackbar de Frietvilla in Rockanje, 501 volgers. Op de Facebookpagina van de Frietvilla worden door de eigenaresse weinig berichten geplaatst en ook nog zeer onregelmatig.
Van de laatste vijf berichten haalde het minst presterende bericht een organisch Facebookbereik van ‘slechts’ 120 procent. Het best presterende bericht was een foto van een evenement op het strand dichtbij de Frietvilla.
Met 4460 bereikte mensen heeft dit bericht een organisch bereik op Facebook van 890,2 procent.
Rockanje aan Zee
Terug naar de Facebookpagina van Rockanje aan Zee.
In oktober 2016 werden op de Facebookpagina van Rockanje aan Zee in totaal 24 berichten geplaatst. Het gemiddelde organische bereik van die berichten was 71,6 procent. Het hoogste percentage was voor een bericht dat een organisch Facebookbereik van 319,4 procent wist te behalen. Het laagste percentage was 10,6.
De lage score van 10,6 procent had waarschijnlijk twee oorzaken. Allereerst was het een gedeeld bericht. Gedeelde berichten scoren op dit moment behoorlijk laag in het organisch bereik op Facebook.
Bovendien had datzelfde bericht enorme concurrentie van een ander bericht dat op diezelfde dag werd geplaatst. Dat bericht scoorde behoorlijk goed met een organisch bereik van 220,7 procent.
Op 22 november 2016 lukte het mij wel om op tijd de zee te bereiken. Boven de zee ontstond misschien wel de mooiste zonsondergang van 2016. Om kwart voor vijf startte ik opnieuw een Facebook Live uitzending. Dit keer waren er maximaal tien mensen tegelijk aan het meekijken.
Vierentwintig uur later was het bericht 135 keer gedeeld, 805 keer geliked en hadden 116 mensen de moeite genomen om een reactie te plaatsen onder het bericht. Meer dan 32.000 mensen, 32.211 om precies te zijn, hadden het bericht voorbij zien komen in hun tijdlijn.
Met de 3275 volgers die de pagina op dat moment had, komt het organisch bereik op Facebook uit op 983,5 procent.
Update: De teller van de Facebooklive-uitzending stond enkele dagen later op meer dan 39.500 bereikte mensen. Een organisch bereik van over de 1200 procent. Ook kreeg de Facebookpagina er 120 nieuwe volgers bij. Zonder enige betaalde promotie.
Maar misschien vind je een Facebookpagina met 3275 volgers nog niet groot genoeg om conclusies te trekken. Laat ik je dan meenemen naar de Facebookpagina van Vogelbescherming Nederland.
Vogelbescherming Nederland
Begin dit jaar (2016) had ik het genoegen om een Facebooktraining te geven aan een aantal medewerkers en vrijwilligers van Vogelbescherming Nederland. Naar aanleiding van die training heb ik de statistieken in mogen zien van de Facebookpagina van de Vogelbescherming.
Het was mij al eerder opgevallen dat de berichten op de Facebookpagina een enorm hoge interactiegraad hebben. De cijfers van het organisch bereik die daarmee gepaard gaan, zijn indrukwekkend.
Het allermooiste voorbeeld dat ik ken, is onderstaand bericht. In het filmpje zien we een steenuiltje zijn nest beschermen tegen twee brutale holenduiven.
Mede door het bericht in de context te plaatsen van een opdracht, ‘Wie bedenkt het leukste onderschrift bij deze clip?’, wist dit bericht een onwaarschijnlijk groot aantal mensen te bereiken.
Meer dan 2,4 miljoen mensen zagen de dappere steenuil de duiven verjagen. Geheel organisch zonder enige vorm van financiële promotie.
Op het moment dat dit bericht geplaatst werd, had de Facebookpagina van Vogelbescherming Nederland het aanzienlijke aantal van 83.363 volgers.
Daar rolt dan voor dit bericht een organisch bereik uit van… 2.886 procent!
Laat je dus nooit meer wijsmaken dat het organisch bereik op Facebook helemaal niet meer bestaat. Er zijn vele voorbeelden te vinden van Facebookpagina’s die het tegendeel bewijzen.