SEO maakt uw bedrijf vindbaar
SEO staat voor het optimaliseren van uw online vindbaarheid. Letterlijk vertaald betekent het Zoek Machine Optimalisatie.
De nummer één zoekmachine is natuurlijk Google. Voor bedrijven is een vermelding op de eerste pagina in Google vergelijkbaar met de heilige graal.
Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst zoals dat van u, zullen bij hun online zoektocht vaak niet verder komen dan de eerste pagina van Google. Via de eerste pagina van Google vinden mensen, in de meeste gevallen, de informatie die zij zochten.
Er wordt weleens gezegd dat wanneer uw bedrijf niet op de eerste pagina van Google te vinden is, dat u eigenlijk online niet bestaat. Een vermelding op pagina 1 van Google kan voor uw bedrijf dan ook goud waard zijn.
Alleen websites die volgens Google het beste aansluiten bij het ingevoerde informatieverzoek worden door Google op de eerste pagina getoond. Naar verluidt gebruikt Google ruim 200 verschillende meetpunten en voorwaardes om uw website te beoordelen. Die zijn lang niet allemaal bekend.
Er zijn echter voldoende aanwijzingen bij SEO-specialisten bekend over welke factoren een rol spelen bij een rangschikking van uw website op de eerste pagina van Google.
SEO is constant in beweging
De zoekmachine van Google wordt vrijwel dagelijks verbeterd en aangepast door de engineers van Google. De meeste aanpassingen en verbeteringen blijven geheel onopgemerkt.
Zo nu en dan vinden er echter zeer ingrijpende wijzigingen plaats in de wijze waarop Google informatie beoordeelt en weergeeft.
In de afgelopen vijf jaar hebben er maar liefst tien grote wijzigingen plaatsgevonden, die ingrijpende gevolgen hebben gehad voor de ranking van websites en bedrijven.
Het merendeel van die wijzigingen hebben betrekking op de inhoud van een website. Waar het tot 2012 zaak was om zoveel mogelijk zoekwoorden in je teksten te stoppen, is dat nu eerder negatief dan positief.
We zijn op een punt aangekomen dat de zoekmachine van Google geleidelijk aan gezien moet worden als kunstmatige intelligentie. Google leest niet alleen de tekst op uw website, maar begrijpt hem ook. Google ziet zo langzamerhand uw website, zoals een mens dat doet.
U doet er daarom verstandig aan om bij de SEO van uw website vooral de nadruk te leggen op het zo goed mogelijk informeren van uw bezoekers. De kwaliteit van uw teksten speelt daar een belangrijke rol in.
SEO gaat steeds meer over mobiel zoeken
Als ik u nu vraag om uw ogen even dicht te doen en dan in gedachten aan uw eigen website te denken, wat ziet u dan voor u?
Vrijwel iedereen ziet dan een versie van zijn website voor zich, zoals die er uitziet op een computer of laptop. Er zijn maar weinig mensen die naar hun website kijken zoals die er uitziet op een smartphone.
En toch zullen steeds meer mensen uw website bezoeken vanaf een mobiel apparaat. Menig website wordt meer bekeken op een smartphone of tablet dan op een computer. Google geeft aan dat het aantal zoekopdrachten die gestart worden op een mobiel apparaat, nu al hoger ligt dan die vanaf een computer.
Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het mobielvriendelijk maken van uw website een hoge prioriteit zou moeten hebben. Een website die alleen maar leesbaar is wanneer je met twee vingers de tekst op je scherm groter maakt, is echt niet meer van deze tijd!
Een moderne SEO-strategie staat of valt bij uw mobiele vindbaarheid en gebruiksgemak.
Google heeft aangegeven dat in 2021 begonnen wordt met mobile first indexing. Dat houdt in dat er eerst gekeken wordt naar uw mobiele versie van uw website om uw ranking in Google te bepalen. Ook voor de ranking van uw website op uw desktop of laptop is daarbij de mobiele versie leidend.
SEO is al jaren steeds meer lokaal gericht
Google weet ook dat wij bij onze zoekopdrachten het liefst informatie ontvangen over bedrijven bij ons in de buurt. Zet daarnaast de behoefte aan accurate lokale informatie wanneer we op pad zijn met onze mobiel en het zal geen verrassing zijn, dat er sinds 2012 drie updates zijn doorgevoerd aan Google’s zoekmachine die betrekking hebben op lokale zoekresultaten.
Op de eerste pagina van Google zijn er op dit moment drie plaatsen gereserveerd voor lokale bedrijven die vermeld staan op Google Maps. Wanneer uw bedrijf vooral gericht is op klanten uit uw eigen regio, dan zijn dit zeer begerenswaardige vermeldingen.
Wanneer de concurrentie in uw regio groot is, dan zal een goed opgezette local SEO-strategie u zeker kunnen helpen om die plaatsen te bemachtigen.
Local SEO is een van de fundamenten van ieder Local Marketing plan.
Zeg wat je zoekt met Voice Search
Siri van Apple is misschien wel de bekendste virtuele assistent waarmee je kunt praten. Nu is Siri bij lange na niet in staat om hele gesprekken met je te voeren, maar Siri kan al wel heel wat vragen die je inspreekt, voor je beantwoorden. Zonder dat je ook maar een enkele toets hebt aangeraakt. Dit wordt ook wel Voice Search genoemd.
Naast Siri biedt ook Google de mogelijkheid om gesproken zoekopdrachten te verwerken. Via de ‘Google zoek App’ is het zelfs mogelijk dat je in sommige gevallen een gesproken antwoord terugkrijgt.
In de zeer nabije toekomst zullen we steeds meer gaan praten tegen onze apparaten. Dat heeft ook gevolgen voor uw SEO.
Wanneer we zoekopdrachten typen, dan zullen we meestal korte teksten gebruiken. Wanneer we echter gaan praten, dan gebruiken we hele zinnen. Dat heeft invloed op de zoekresultaten in Google.
Zo typ je bijvoorbeeld ‘verhaal vertellen Snapchat’ en zeg je ’Hoe vertel je een verhaal op Snapchat?’ Beide zoekacties op Google leveren nu al, echt verschillende resultaten op.
Wanneer u nu en in de toekomst goed gevonden wilt worden in Google, dan doet u er goed aan om nu al bij uw SEO-activiteiten rekening te houden met Voice Search.
SEO stopt niet bij Google
Uiteraard is Google heer en meester op het gebied van online informatie zoeken. Uw inspanningen zullen in eerste instantie altijd gericht moeten zijn op goed vindbaar zijn in Google. Dat zal geen enkele SEO-specialist ontkennen.
SEO gaat echter veel verder dan Google alleen. YouTube is wereldwijd de nummer twee zoekmachine. YouTube is eigendom van Google. Goed geoptimaliseerde YouTube filmpjes kunnen op de eerste pagina van Google terechtkomen. YouTube filmpjes kunnen een belangrijke rol spelen bij uw SEO-activiteiten.